بایگانی برای :خوراک متنی این بخش مقالات ، مهمان ، صدگل

چهارشنبه ۱۶ام فروردین ۱۳۹۶

رئیسی؛ نامزد هولوکاست در انتخابات ریاست‌جمهوری

سه شنبه ۱۵ام فروردین ۱۳۹۶

جمهوری اسلامی؛ دخالت سپاه در انتخابات

یکشنبه ۱۳ام فروردین ۱۳۹۶ به مناسبت سی و هشتمین سالگرد اعلام جمهوری اسلامی در ایران

بزرگانی که با جمهوری اسلامی بیعت نکردند

آقای سید حسن قمی رهبر قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در مشهد بعد از پیروزی انقلاب در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود در سالهای ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹۹ بی‌پروا و جسورانه انحرافات جمهوری اسلامی از موازین اسلامی و نیز مخالفت صریح خود را با نظریه ولایت فقیه بر زبان راند. این صریح‌ترین مخالفت یک مرجع تقلید با جمهوری اسلامی و ولایت فقیه از موضع شریعت و فقه سنتی بود. آقای قمی از اوایل سال ۱۳۵۹ ممنوع‌القلم شد و مطبوعات از درج مطالب وی منع شدند. وی از اوایل سال ۱۳۶۰ برخلاف قانون به دستور هم‌رزم سابق و رهبر جمهوری اسلامی در خانه‌ی خود در مشهد محصور شد. آقای محلاتی شاخصترین چهره قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در شیراز نیز بعد از پیروزی انقلاب در نامه ها و بیانیه های خود خصوصا در سال ۱۳۵۹ یکی از صریح اللهجه ترین مراجع تقلید در نقد جمهوری اسلامی به حساب می آید. در رحلت وی در سال ۱۳۶۰ آقای خمینی در قم یا تهران مجلس ختم برگزار نکرد و از برگزاری مراسم ختم وی در مسجد ارک تهران به دعوت برادران موسوی مجتهد زنجانی و مهدی حائری یزدی جلوگیری به عمل آمد! (۱۶) مطمئنا هر سه مرجع از رأی آری به جمهوری اسلامی پشیمان بودند. اما این پشیمانی منحصر به ایشان نبوده و نیست.

شنبه ۱۲ام فروردین ۱۳۹۶

دغدغه های صدر انقلاب

دکتر صدر در روزگاری که رییس دولت وقت مقتخر بود به این که ترمز ندارد، هر بار که این آیه را بر زبان می آورد با اندوه و نگرانی تصریح می کرد که قرآن متعمدانه و حکیمانه مقرر می کند که صرف ابراز ایمان به منزله رعایت تقوا و صداقت نیست و حال آن که تقوا هدف است و کفایت می کند. هدایت و رستگاری از آن تقواپیشگان است و نه مدعیان زبانی و در همین راستا می گفت که هر که خود را انقلابی و در راس انقلاب نامید، ضرورتا تقوا و صداقت انقلابی ندارد و هر که خود را دمکراسی خواه و آزادی خواه و عدالت خواه نامید، ضرورتا راست نمی گوید و باید به معیارها توجه داشت نه ادعاها.

جمعه ۱۱ام فروردین ۱۳۹۶

سیاست در سراشیبی پوپولیسم: پیران قدرت‌طلب و جوانانِ معلق

پیران اصولگرا، بی‌معنا‌تر از هر زمان دیگر به نظر می‌رسند، گسسته از همه آرمانهایی که ادعای آنها را داشته‌اند، ناتوان‌تر از همیشه. ناامیدی جوانان اصولگرا از مجموعه اصولگرایان برای «اداره کشور»، برقراری عدالت و حل مسئله معیشت، به خوبی از این فقرات پیداست و نقدهای تند آنها در بالاترین سطوح، حکایت از شکافی ژرف میان آرمانهای جوانان اصولگرا و واقعیت اصولگرایی دارد. آنها نیز اگرچه در واقعیت عرصه سیاسی کشور بی‌‌نماینده‌اند و «آویزان»، اما مجموعه ارزش‌ها و وفاداریشان به رهبر انقلاب، مانع از فروپاشی کلیشان است.

دوشنبه ۷ام فروردین ۱۳۹۶

بازرگان بنویسم، هاشمی بخوانیم و بهشتی را ستایش کنیم؟

البته آقای تاج زاده بازرگان را استثنا می کند مابقی را از بهشتی تندتر می داند این استدلال هم کج کارکرد است. در این نمره دادن بازرگان می شود ۱۰۰ که دست یافتنی نیست اما بهشتی و هاشمی می شوند نمره ۸۰ یا ۷۰ که دست یافتنی هستند در صورتی که نمره بعد بازرگان را به توسلی یا یزدی یا سحابی می دهند نه به دکتر بهشتی که حکومت حزبی و هم به سبک حکومت مکتبی یا ایدولوژیک را باور داشت.اگر حکومت گرفتن به هر وسیله مباح بود و نگه داشتن آن هم به شیوه درست ، دیگر انقلاب برای چه شد؟ البته تاج زاده با اشاره می گوید که متوجه شده است که سیاست تناسب قوا است؛ این همه ایرانی و خارجی ندارد.به زبان دیگر تاج زاده می گوید اسلامی و غیر اسلامی ندارد. اما تاج زاده به خطاهای بهشتی گذرا عبور می کند اما توجه نمی کند که اول این که بهشتی جایگاه مهمی داشته و هر خطای وی ویرانگر بود. دوم این که بهشتی مواضعش با جمهوریت فاصله داشته است .سوم این که وی در عمل به کنترل حکومت زیر لوای حزب اعتقاد داشته در صورتی که حزب فراگیر نبوده است. مهم تر آن که بهشتی خمینی را هم برای حزب جمهوری اسلامی مصادره کرده است البته به کمک هاشمی.

دوشنبه ۷ام فروردین ۱۳۹۶ گفت‌وگوی احسان هوشمند با همراهی علیرضا بهشتی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

انقلاب و کردستان 

شوربختانه پس از مصاحبه راقم این سطور بازداشت و بخشی از دوران بازداشت صرف پاسخگویی درباره جلسه دریافت خاطرات با آقای هاشمی رفسنجانی شد. پیگیری خانواده و نامه‌نگاری‌های آنان با دفتر آقای هاشمی نیز به نامه‌نگاری دفتر ایشان با قوه قضائیه منجر شد.پس از آزادی از بازداشت چندماهه تلاش دوباره برای ادامه جلسات و دریافت خاطرات آقای هاشمی بی‌نتیجه بود و بدین ترتیب خاطرات باارزش ایشان درباره رویدادهای مورد نظر به‌ویژه سفر ایشان به تبریز و زاهدان و نیز سفر به سنندج پس از التیام زخم‌های ناشی از ترور ایشان که گروه فرقان انجام داده بود و همچنین خاطرات ایشان از روابط با حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق دریافت نشد.

یکشنبه ۶ام فروردین ۱۳۹۶

ضرورت اجماع برای یک دکترین امنیتی ملی

اجماع درخصوص پذیرش مبنای نظری یک دکترین امنیتی فعال و فراهم نمودن کارمایه های نرم افزاری و سخت افزاری آن به دور از تصورات رمانتیک از عاجل ترین نیازهای جامعه امروز ایران می باشد. اندیشه راهنما و حامل این دکترین دفاعی ـ امنیتی بخشی جدایی ناپذیر از یک میثاق و منشورملی دولت ـ ملت های مدرن می باشد که تضمین کننده ثبات و پایداریی درون زا می باشد. بدون شناخت و تبیین وضعیت واقعاً موجود کشور و منطقه با چالش ها و خطرات بالفعل و بالقوه آن و بدون تعریف آمال ها و آماج های این حوزه از سیاست ملی کشور دست یازیدن به یک گفتار و رفتار راهبردی میسر نمی باشد.

پنج شنبه ۳ام فروردین ۱۳۹۶

۱۳۹۶؛ فرجام روندها و چالش‌های ۱۳۹۵

چهارشنبه ۲ام فروردین ۱۳۹۶

ویدا و فرح خیلی دور، کمی نزدیک

اما بدون این که عمل خیریه ای یه فرح را نفی کنم ولی ویدا جان شیفته سرگردان در این جهان است که حتی جسم را هم به مردم بخشید این همه روا داری کم نیست . ویدا حاجبی چند روز پیش در یاریس در تبعید درگذشت او نهادی نا آرام و بس ساده داشت. اما به دنبال انسان بود .کرامت و عزت می جست ساده و روان در این دنیای سخت و پیچیده که انسان ماندن را ساده نمی کند. او انسان مرد اما ساده و روان همین.

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.