بایگانی برای :خوراک متنی این بخش اندیشه

سه شنبه ۲۱ام شهریور ۱۳۹۶ افسانه ایرانشهری، توهم ایران اسلامی

ایران و رسم مصدقی و ملی-مذهبی‌ها

سمت گیری درست روشنفکران مذهبی طوفان به پا می‌کرد. این طوفان همچنان در جریان است که انقلاب شکل سیاسی آن بود و حوادث اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی آن شکل‌های بعدی بودند. به عبارتی سنت در حال شخم خوردن است این همان سنت مقاوم است که در دوره مشروطه با عقب نشینی خود توانسته بود هم مقاومت کنند و هم مدرنیته را عقیم کند و هم مدعی برای آینده بماند. که ماند و حاکم هم شد.

یکشنبه ۱۹ام شهریور ۱۳۹۶

محمد علی فروغی؛ پنج حرفه و شش نهاد

شاید از مهم ترین دستاوردهای حرفۀ کارگزاری فروغی را در این بدانیم که الگویی متمایز از خط مشی عمومی را پدید آورد و برجای گذاشت. نوعی برکنار نگه داشتن خود از موج سواری پوپولیستی و نوعی محافظه کاری برای مراقبت از مسأله ایران در موقعیت های حادّ بحرانی. اوج این را در شهریور 20 و نحوه مواجهه با ورود متفقین به کشور و موضوع انتقال قدرت در ایران. او از پدیدآورندگان مشی لیبرالی معتدل و محافظه کار بود. از دو کارگزار بزرگ دورۀ رضاشاه، اگر داور درخط تجدد خواهی اقتدارگرا بود، فروغی تجددخواهی لیبرالی می خواست.

سه شنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۶

افسانه ایرانشهری،توهم ایران اسلامی ۱

طباطبائی با روایتی بس ایدولوژیک از اندیشه ایرانشهری می گوید. او می خواهد ایرانی بسازد که در تاریخ گذشته ریشه و مبانی ندارد.آیا این نگاه از هر نگاهی در تاریخ معاصر ما ایدولوژیک تر نیست؟

پنج شنبه ۲ام شهریور ۱۳۹۶ داعش و رجوع به مخازن فکری خشونت

چهار کتابی که مرجع اندیشه های تکفیر هستند

کتاب چهارم که بسیار مهم است “المذکرات الاستراتیجیه” (نکته های استراتژی-راهبردی) است. نویسنده این کتاب عبد الله بن محمد است. لازم به ذکر است که این کناب در ایران خوانده نشده است. این کتاب دکترین نیروها به شمار می رود ودارای ۶ توصیه راهبردی به گروه های جهادی است. مبحث مفصل و قابل تأمل این کتاب توجه به تصرف مناطق استراتژیک در جهان آینده اسلام است. بازوی اول آن شامات و بازوی دوم آن به یمن اشاره شده است و ملحق شدن نیروهای جهادی و تکفیری یمن به جهان اسلام. این خشونت های انبوه و پرشدت، عمیق و گسترده در جهان یک باره حادث نشده است. خشونت ها تئوری پردازان محرک ها و بازتولیدهای متعددی دارد و در یک مورد به نقل از وزیر اوقاف سوریه از ۹ هزار مسجد در سوریه فقط ۶ هزار مسجد در اختیار و اداره سلفی ها است که به پرورش نیرو پرداخته و به نوعی امنیت سوریه را به خطر انداخته اند. و تنها ۳ هزار مسجد با نظارت اوقاف اداره می شود.

جمعه ۲۷ام مرداد ۱۳۹۶ امکان‌های گقتگو میان دو افق ستیزه‌جو

امکان‌های گقتگو میان دو افق ستیزه‌جو

شریعتی و طباطبایی می‌توانند با هم گفتگو کنند. اگر آنها خود چنین نکنند، می توان از پژوهشگران و اندیشمندان دیگر خواست تا به امکان‌های پیوند میان افق این شخصیت بیاندیشند. برای این کار، شریعتی باید کمی هم فیلسوف شود و طباطبایی نیز به ملزومات روشنفکر هویت اندیش شدن به درستی بیاندیشد.

دوشنبه ۲۳ام مرداد ۱۳۹۶

فقه و محیط زیست

در این آیه شریفه هلاک «نسل»، عطف به هلاک «حرث» شده است. «حرث» یعنی زراعت. هلاک نسل یعنی نسل‌کشی و ارتباط آن با هلاک حرث و متأخر از آن گویی رسانندة آن است که تخریب منابع سبز منتج به هلاکت انسان‌ها خواهد شد و هر دو نتیجه فساد در زمین است. جالب‌تر اینکه موضوع سخن الهی حیات دنیا یعنی زندگی دنیوی است و شخصی که با سخنان دروغین و مردم‌پسند جلب ‌توجه و خشنودی مردم را فراهم ساخته دقیقا وعده‌های بهینه‌سازی زندگی و ایجاد رفاه و محیط سالم به آنان داده است. درحالی‌که پس از وصول به قدرت سعی در سرزمین می‌کند

شنبه ۲۱ام مرداد ۱۳۹۶

ناخدایان سراب

چینش افقی و هم طراز عناصر سه گانه، خود بخود، عنصر نیرومند تر، غرب و غربزدگی، را در مقام ظرف تلفیق تحمیل خواهد کرد و از ما حاشیه نشینان چشم به دهان و سترونی خواهد ساخت که بی میهن حتی آواز بوم را هم بر خرابه های میهن نخواهیم شنید، چون دیر یا زود، کوله بار حقارت بر دوش، « شهروندان پیرامونی» کلان شهر های غرب خواهیم شد. باید به بزرگی و نژادگی خواند، باید خود را وابسته به خاکی دید که در چشم پدرانمان گهر خیز و هنر پرور بود، خاک سختی که زیستن در آن در چشم نیاکانمان زیستن حماسه بود. خاک زخمی شده از دشنه ی بیگانگان ما را به آفرینش حماسه ای دیگر، دیر زمانی است که فرا خوانده.

سه شنبه ۱۷ام مرداد ۱۳۹۶

«مشرکی در خانواده پیامبر»

کتاب «مشرکی در خانواده پیامبر» با عنوان فرعی «داستان عاشقانه زندگی ابوالعاص و زینب (دختر پیامبر)» کار جدید و مشترک دکتر حسن_محدثی و دکتر بیژن_عبدالکریمی، شرح رابطة عاشقانه زینب دختر بزرگ پیامبر با مشرکی به نام ابوالعاص است. این رمان تاریخی می‌کوشد بر اساس مستندات تاریخی تصویر دیگرگونه‌ای از شخصیت پیامبر اسلام ارائه دهد که در رزوگار ما به دلیل سیطرة اندیشه‌های فرقه‌گرایانه و اندیشه‌های تئولوژیک در خفا باقی مانده است. این داستان نحوة کشمکش میان عشق و ایمان در دل زینب، دختر پیامبر و نیز نحوه رویارویی پیامبر با عشق دخترش به یک مشرک را نشان می‌دهد.

دوشنبه ۱۶ام مرداد ۱۳۹۶

از عرفانِ  سلطان‌پسند تا عرفان خراسانی(بخش دوم)

مکه هم فتح شد، مردم هم فوج فوج وارد اسلام می­شوند. حالا تو ای پیامبر استغفار کن. طلب آمرزش کن. این یعنی چه؟ نقل است که وقتی این آیه نازل می‌شود، عباس عموی پیامبر آنجا بوده و بغض کرده و می‌گریست. پیامبر گفت چرا خوشحال نیستی از این آیه که مردم فوج فوج به اسلام وارد می‌شوند. عباس میگوید آیا نمی‌دانی که این آیه خبر مرگت را می دهد؟ در این آیه افزون بر اینکه به محمد یاد آور می‌شود که از خداوند آمرزش بخواهد، همچنین این هم هست که از نگاه دینی وقتی ماموریت کسی در این جهان به اتمام رسید، دیگر جایی برای ماندن نیست. به تعبیر دیگر، در این جا با انسان تمام مواجه هستیم نه انسان کامل.

سه شنبه ۱۰ام مرداد ۱۳۹۶ گفت‌وگوی کریستین مایر با یوزف فان اِس، اسلام‌شناس آلمانی

«خاستگاه‌های اسلام»

وقتی می‌گویم که اسلام گرفتار جمود شده است، نظر به تحوّلاتی دارم که در مناطقی مانند عربستان سعودی رخ داده و از طریق قابلیّت‌های مدرن اشاعه یافته است. با این حال، همیشه باید این نکته را افزود که آن‌چه ذیل عنوانِ -به اصطلاح- بنیادگرایی رخ می‌دهد، پدیده‌ای مدرن است. در بنیادگرایی بیش از آن‌چه که فکر کنیم، عناصری از عصر جدید – عصر جدید اروپایی- وجود دارد. عصر جدید اروپایی در قلب تروریسم اسلامی جای دارد زیرا، از قضا، ما اروپایی‌ها بودیم که اوّل بار، تاکتیک‌های تروریستی را به کار بردیم. بنابراین، اگر ما ردّپای دیدگاه‌های مدرنی را که بنیادگرایان نماینده‌ی آن هستند در قرآن بیابیم، قطعاً در حقّ آن‌ها لطف کرده‌ایم، امّا از نظر تاریخی به خطا رفته‌ایم. اساساً من نگران جهان اسلام نیستم. اطمینان دارم که بنیادگرایان نیز نخواهند توانست راست‌کیشی درست کنند. در اسلام، راست‌کیشی وجود ندارد.

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.