بایگانی برای :خوراک متنی این بخش اندیشه

سه شنبه ۲۵ام مهر ۱۳۹۶ برداشتی از سوره دخان

اوج گیری روند مجادله و نتیجه آن

در این سوره با ذکر مصداقها که واژه "بلاء" را بکار برده است در پی تبین تعامل گفتمان توحید- شرک جهت ساختن، پالایش، بازسازی، و پاکسازی انسان در همه ابعاد است و لذا واژه بلاء و فتنه را بکار برده است.

چهارشنبه ۱۹ام مهر ۱۳۹۶

قرآن و نظریه‌ تجربه نبوی

سرمشق ها حاکم ویژگی مذهبی ندارند . این پارادیم ها که ارزشی های پنهان و آشکاری را حمل که می کند این سخن خالقان سرمشق ها می باشد ار ز اندیشمندان مکتب انتقادی تا توماس کوهن -که خالق نظریه پارادیم ها است -به این نکته باور دارند. اما خلق سرمشق می تواند از حوزه فرهنگی ایرانی هم آغاز شود . اگر چه قرن هاست که ما این توان را از دست داده ایم. به عنوان مثال سهروردی متد فهم از نبوت و وحی را خلق کرد. حال که ما در آن موقعیت نیستیم می توانیم در تعامل با پارادیم ها آنان را دست کاری کنیم کاری که روشنفکران مسلمان می کنند. البته این عمل عواقبی چون التقاط دارد که چاره ای از آن نیست. چون از انجماد بهتر است.

سه شنبه ۱۸ام مهر ۱۳۹۶

اصلاح دینی و توسعه

آقای خلیل ملکی کتاب‌ نقش شخصیت در تاریخ پلخانف را به فارسی برگرداند و در مقدمه این کتاب نوشت چگونه است که مسلمانان در صدر اسلام با وجود باور به اراده خدا تا این حد خلاقیت، توسعه و پیشرفت داشتند، چه شده که عناصر ذاتی آن توسعه و پیشرفت را از دست داده‌ایم؟ در ضرورت اصلاح دینی باید گفت مکتبی که ما را بر دو بال «آینده‌نگری» و «ژرف‌نگری» به پرواز درآورد و به عمل صالح زمان رساند، چگونه است که به دام دو مؤلفه «نزدیک‌بینی» و «ظاهربینی» افتاده است و ما از برکات آن محروم شدیم و در نتیجه بینشی را کلید فهم قرآن کرده‌ایم که در بدو امر سه ادعا ندارد؛ «ورود به آینده»، «ورود به عمق اشیا» و «ورود به مصادیق». همچنین مکتبی که مبشر جامعه بدون حذف نیروهاست و بی‌خدایی، بی‌دینی و بی‌ایمانی را به رسمیت نمی‌شناسد و همه نحله‌های فکری و نژادی، حتی منافق را جزو «ناس» می‌داند، چگونه است که دچار این همه تفرقه و حذف نیروها شدیم و در نتیجه آن کسانی که اسلام، انقلاب، قانون اساسی و جمهوری اسلامی را قبول دارند و در تمامی انتخابات‌ها شرکت فعال دارند را از چرخه مدیریت جامعه رانده و خانه‌نشین می‌کنند؟

پنج شنبه ۱۳ام مهر ۱۳۹۶

نظریه‌پردازی برای داعش: کتابی که ویرانی را تئوریزه می‌کند

خلاصه استدلال ابوبکر ناجی این است که یا استعمارگران در جهان اسلامی سلطه دارند یا مستبدانی که دروازه ورود استعمار به جهان اسلام هستند. همچنین در جهان اسلام دموکراسی شعاری بیش نیست. هیچ‌کسی اجازه نخواهد داد که مسلمانان ایده‌های خودشان را به‌صورت دموکراتیک اجرا کنند. در همین زمینه به مشکلات مصر اشاره می‌کند. نویسنده می‌گوید دموکراسی‌خواهان جهان اسلام آن‌قدر تلاش می‌کنند و سرکوب می‌شوند که سرانجام مأیوسانه پیر می‌شوند و ناامید از دنیا می‌روند؛ یعنی برای آن‌ها راهی وجود ندارد و راه دموکراسی کاملاً بسته است.

سه شنبه ۴ام مهر ۱۳۹۶

ایران زمین،سرزمین فرهنگی ،کشور ایران 

این خلا مسئله کشور و دولت ایران است که نشان می دهد دولت –ملت جدید ایران کشور را وطن برای ما نکرده است و نیز ایران فرهنگی را مسئله بنیادین ما نساخته است. البته همان طور که گفتیم این نوسان تعارض دولت-ملت در ایران صفر و صد نیست. در دوره های نزدیکی صورت گرفته و تاثیر گذاشته است. اما اینها دوره های حیاتی و به نوعی سلبی بوده است تا دوره های اثباتی برای سازندگی و قدم به جلو برای بهتر شدن.

یکشنبه ۲ام مهر ۱۳۹۶

نقد «نئولیبرالیسم مسلح»

به نفع همه است که سرمان را به «رویای رسولانه» گرم کنیم تا سروش «منتقد نئولیبرالیسم مسلح» به سکوت برگزار شود؛ شاگردهای لیبرالی که هنوز گرد استاد و آرای سابق او می‌گردند، این بخش از سخنان او را به سکوت برگزار می‌کنند که آنها هنوز دل در گرو لیبرالیسم دارند و بقای آنها در گرو همین دلدادگی است، پس نقد استاد به لیبرالیسم را غرولندهای حاشیه‌ای او می‌دانند و می‌گذارند و می‌گذرند. رسانه‌های خبری جهانی، «نقد نئولیبرالیسم مسلح» را تعلیق می‌کنند که نباید بگذارند چهره برجسته روشنفکری دینی، این همراهِ دیروز، به یکی از مخالفان جدی آنها بدل شود. رسانه‌های حکومتی متن سروش را به سکوت برگزار می‌کنند، که تصویر سروش لیبرالِ دست‌نشانده دشمن، در ذهن هوادارانشان نباید با «نقد نئولیبرالیسم» توسط او مشوش شود. چپ‌های مذهبی، لبخندی به طعنه می‌زنند و عبور می‌کنند که «دور و برش پر است از نولیبرال‌های تندرو»؛ از آن گذشته «بعد از سه دهه، تازه فهمیده که ما چه می‌گفتیم»، چپ‌های غیر مذهبی هم فریاد بر می‌آورند که باز روشنفکری دینی نغمه‌ای تازه ساز کرد تا با ابزار دین، در برابر منطق مادی مبارزه طبقاتی بایستد.

شنبه ۱ام مهر ۱۳۹۶

شرم عرفانی، شرم مارکسیستی

اگر ما به نسبت خود با امر متعالی قائل نباشیم، مسلما به خودی اصیل و الهی خویش هم قائل نخواهیم بود و شرم ما نه در برابر امر متعالی بلکه در برابر وجود موهوم و اعتباری خودمان در جامعه خواهد بود و این فرق میان شرمگین شدن در قدیم و شرمگین شدن در عصر حاضر است. مارکس هم در روانشناسی شرم خویش معتقد است که شخص به خاطر رعایت نکردن مصالح جامعه و مقدم نداشتن آنها احساس شرم می کند، در برابر کی؟ در برابر خودش؟ خودی که حیثیت و شرف و اعتبار و ابروی خود را بواسطه نسبتی که با امر متعالی دارد به دست نمی آورد بلکه از حضور و پرورش یافتن در یک جامعه "سالم" به دست می آورد.

چهارشنبه ۲۹ام شهریور ۱۳۹۶

مهندس سحابی و ایران توسعه محور 

توسعه متوازن سحابی چند ضلع داشت. ایران باید بماند تا توسعه یابد. ایران باید قوی باشد. قدرت ایران با توسعه کسب می شود مردم ایران باید آزادی داشته باشند تا در سیستم احساس امنیت همبستکی و اینده داری کنند پس مشارکت مردم در تصمیم گیری ها لازم است. سحابی هویت ایرانی را باور داشت و هم این که مذهب در دید وی اخلاق اجتماعی را توسعه می دهد.

دوشنبه ۲۷ام شهریور ۱۳۹۶

سرمایه اجتماعی «سرگردان» و سرمایه اجتماعی «تأسیس یافته» در ایران!

جامعه ایرانی، جامعه ای پویاست ولی سیستم‌ها و نهادهایش نیاز به اصلاح دارد. سرمایه اجتماعی در ایران سرگردان مانده است و لازم است به «سرمایه اجتماعی تأسیس یافته» ارتقا پیدا بکند. این یک مسئولیت مشترک است و مستلزم کار و کوشش، کنش همگانی، و تعاملات خلاق، انتقادی و سازنده میان دولت، مردم و نهادهای مدنی و سازمانهای غیر دولتی و محلی است.

چهارشنبه ۲۲ام شهریور ۱۳۹۶

معنویت سیال؛ هویت مهاجم

برخی تحلیل‌گران همچون ژرژ کورم، در تحلیل اهمیت یافتن دین در دهه‌های اخیر، نه از "بازگشت به دین" (Retour) بلکه از "توسل جستن به دین" (Recour) خبر دادند. زمینه‌ی اسلامی نمونه‌ی خوبی برای اثبات این مدعاست. افسران سابق بعثی که امروز در جریان داعش، سخنگویان جدید اسلام می‌شوند و اوباش نیجری که در نمونه‌ی بوکو حرام، خود را مجریان احکام اسلامی می‌نامند آیا می‌توان چهره‌هایی دینی خواند؟ آیا می میتوان این پدیده پدیدهها را به دین و به اسلام نسبت داد و عاری از سیاست و بازار تحلیل کرد؟

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.