بایگانی برای :خوراک متنی این بخش اندیشه

شنبه ۲۷ام شهریور ۱۳۹۵

پیامبری و شمشیر؟

ارتداد یک امر صد در صد تاریخی و فقاهتی است و هیچ ربطی به قرآن و سنت پیامبر ندارد. بفرمایید این شما و این‌هم قرآن. آیا می‌توانید برای نمونه هم که شده حتی یک آیه نشان دهید؟ بلکه برعکس، اولا ارتداد مورد نظر قرآن عملی است نه نظری، یعنی پشت کردن به خودی و پیوستن به دشمن، نه تغییر مذهب و انکار نظری آن. ثانیا حتی در ارتداد عملی هم گفته آزادشان بگذارید و کاری به کارشان نداشته باشید. آن روایت کذایی را هم که متخصصان رجال و درایه پنبه‌اش را زده و نشان داده اند کاملا بی اساس و پایه است.

پنج شنبه ۲۵ام شهریور ۱۳۹۵

عرفات ما

حالا باید منزل بعدی را بنویسم. مشعرالحرام را. یاد تو به میانه می‌آید، نمی‌گذارد. باز به صحرای عرفاتم می‌برد. انگار هنوز تو را پیدا نکرده‌ام که مناسک عرفات کامل شده باشد. انگار تا تو را پیدا نکنم این بیابان هم نام عرفات به خود نمی‌گیرد. همین سرزمین خودمان را می‌گویم. همین‌جا که بیگانگی‌ها به دامنش رنگ خصومت پاشیده. همین‌جا که هر آدمی به جای آشنایی، در تدبیر سلط یافتن بر دیگری است. با این حساب نمی‌دانم رفتن به مشعرالحرام برایم فایده‌ای دارد؟ نمی‌دانم بی تو به سرزمین منا هم خواهم رسید؟

سه شنبه ۱۶ام شهریور ۱۳۹۵

جامعه ایران از سنت عبور کرده نه از دین

خود روحانیت هم از اسلام فقاهتی دست کشیده است. این طور نیست که شما بگویید روحانیت بر اسلام فقهی اصرار دارد و جامعه به آن تن نمی‌دهد. تغییراتی که در جامعۀ ایران حادث شده، در کل حوزۀ دین رخ داده است و کانون آن هم خود روحانیت است.

یکشنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۵

آیا «جهاد» قلب قرآن است؟

اصلاً اگر به خود آیه توجه کنید، نمی‌گوید علیه آن‌ها مسلح شوید، می‌گوید برای آن‌ها مسلح شوید! یعنی به‌نفع آن‌ها هم هست که عِرض خود نبرند و زحمت شما ندارند! فقط توصیه کرده قوی شوید تا دشمنان از تجاوز به شما همواره در بیم باشند. کجای این توصیه اشکال دارد؟ اگر گفته بود مسلح شوید تا همه را مسلمان کنید یا سرزمینشان را بگیرید، حق با شما بود.

شنبه ۱۳ام شهریور ۱۳۹۵

تاملاتی در مورد بحران نخبگان عرب

اما این اشکالات، جوهر بحرانی را شکل می دهند که نخبگان عرب اکنون با آن زندگی می کنند. همین این موضوع با عث گردید تا شک وتردید بر جامعه های عربی سایه اندازد ، این بحران به صورت بی سابقه ای در انقلابهای عربی در ژانویه2011 به وجود آمد و خودش را نشان داد. انقلاب هایی که بسیاری از آمالها وآرزوها ی غیره منتظره درآن نمایان گردید ، ولی از دل آنها آشفتگی و نابودی و نا امیدی رویید و در همین وضعیت مرحله جدیدی آغازشد تا پرسشهای ناامید کننده ای در مورد سرنوشت توده های عرب و حقوق شهروندی وقدرت آنها برای مقابله با سرکوب حاکمان، فساد موجود و چگونه رسیدگی و کنترل بر بخشهای مالی و محافل بازار بی پاسخ بماند.

چهارشنبه ۱۰ام شهریور ۱۳۹۵

توشه سفر به شهر موعود !

سخن از سفری که باید در پیش گرفت، منزلی که باید از آن «کوچ» کرد، مسیری که باید «طی» کرد، «مهلتِ عمر»ی که باید استفاده کرد، زاد و برگی که باید فراهم کرد و... از کلید ‌واژه‌هایی در مبحث «زاد» است که در سخنان حکیمانه امام‌علی فراوان به چشم می‌خورد.

دوشنبه ۸ام شهریور ۱۳۹۵

نواندیشی دینی و روشنفکری دینی

در مقابل، از دیدگاه نظریه همروی و نواندیشی دینی، نقطه ضعف حداقلی­ ها- روشنفکران دینی- آن است که خود را از ادله متنی در امور اجتماعی (و از فقه سیاسی) بی­ نیاز می­ دانند. در نظریه همروی، راه رجوع به ادله درون دینی باز است؛ خواه دین به مسئله مورد نظر به شکل وسیع بپردازد، یا راهبردهای کلی ارائه کرده، بقیه امور را به عقل بشری واگذار کرده باشد. ادله فرامتنی و برون دینی بر ادله متنی و درون دینی تقدم رتبی دارند؛ و بنابراین در صورتی که استدلال و برهان تام عقلی بر موضوعات اجتماعی وجود داشته باشد، بر جمله ادله نقلی تقدم خواهد داشت...

شنبه ۶ام شهریور ۱۳۹۵

محافل عرفانی ،مجالس روحانی و نیاز به مدرسه روشنفکری

تلاش دکتر سروش با توجه به گرایش تفسیر عرفانی از قرآن و دلدادگی به مولوی به محافلی عارفانی یاری می رساند که به سوی ایمان فردی و دین فردی سیر خواهد کرد. طرح رویای رسولانه هم حاصل نوعی نگاه سلوک فردی در مذهب است که به این شکل تجلی یافته است.اما این چنین تجربه ای باید مورد محک عقلی و هم عملی قرار گیرد که امری زمان بر است. اما نظریه هایی که به محافل عرفانی رونق می دهند نظریه های ریشه دار در جامعه ما هستند که اوج آن مولوی است. مولوی دین جدید نیاورد حتی وی شافعی مذهب ماند و به اشعری گرایی هم باور داشت ولی رویکرد عرفانی داشت.

جمعه ۵ام شهریور ۱۳۹۵

«رحمت نامه» خدا و نعمت «خوف»

کاملا درست است، از نظر آماری هم اگر به کاربرد مشتقات دو کلمه خوف و رحمت در قرآن نگاه کنید، می‌بینید تمرکز قرآن بر موضوع رحمت نزدیک دو برابر خوف است ( نسبت ۲۳۹ به ۱۲۴). رحمت از «اسماء نیکوی الهی» است، اما «خوف» از اسماء او نیست و جنبه عارضی دارد. همچنان‌که صفت مادر مهربانی است، اما تلخی و تندی‌ هم دارد که موقت و مصلحتی است. در قرآن خطاب به پیامبر آمده است: «بندگانم را آگاه کن که من مسلماً آمرزگار بس مهربانم و عذابم نیز عذابی دردناک است» (حجر ۴۹). همچنین: «خداوند آمرزنده گناه، پذیرنده توبه، سخت کیفر، صاحب فضل و قدرت است (غافر ۳). از آن مهم تر این که قرآن “خوف”از خدا را هم نعمت شمرده است! (مائده۲۳)، نعمتی که باعث می‌شود از احدی جز خدا نترسیم. این ارتباط معکوس را قرآن بارها مورد تاکید قرار داده است ( از جمله: احزاب۳۹، مائده۳،۴۴ و…).

شنبه ۳۰ام مرداد ۱۳۹۵

نواری که ارکان نظام را به لرزه انداخت(قسمت دوم)

نظام جمهوری اسلامی با حذف منتظری مهمترین بخش صالح خود را حذف کرد و به نقد دلسوزانه و اصلاح از درون پاسخ منفی داد. آقای منتظری مسلما نه نخستین منتقد جمهوری اسلامی بوده نه آخرین آن، اما یقینا بلندپایه ترین منتقد نظام تا کنون بوده است. فردی که تا بلندای قائم مقامی رهبری پیش رفت و با اطلاع کامل از همه ابعاد نظام و بعد از کوشش خستگی ناپذیر برای اصلاح آن کنار زده شد. قبل از وی مراجعی از قبیل آقایان سید کاظم شریعتمداری، سید حسن طباطبائی قمی، شیخ بهاء الدین محلاتی و مجتهدانی از قبیل سید ابوالفضل و سید رضا موسوی مجتهد زنجانی کوشیدند اشکالات ساختاری دادگاههای انقلاب و تخلف از سیره نبوی و منش و روش علوی را به آقای خمینی تذکر دهند، اما راه به جایی نبردند. آقای منتظری دیرتر از بقیه به عنوان اعلم شاگردان و جانشین منتخب آقای خمینی به بخشی از همان نتایجی رسید که مراجع و علمای پیش گفته رسیده بودند.

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.