بایگانی برای :خوراک متنی این بخش اندیشه

چهارشنبه ۱۶ام فروردین ۱۳۹۶

در قرآن مجازات قتل برای سب نبی وجود ندارد

جمعه ۱۱ام فروردین ۱۳۹۶

سیر شکل‌گیری و تداوم حیات سیاسی نهضت آزادی ایران

کتاب «نهضت آزادی ایران از تأسیس تا انشعاب» اثر «عباس طایفه» و «احسان کیانی» در اوایل بهمن ماه از سوی انتشارات صمدیه منتشر و راهی بازار کتاب شد. این کتاب به تحلیلی تاریخی از سیر شکل‌گیری و تداوم حیات سیاسی نهضت آزادی ایران از اوایل دهه سی تا اواخر دهة پنجاه خورشیدی می‌پردازد. این اثر تلخیصی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی عباس طایفه است که به راهنمایی «دکتر احمد خالقی‌دامغانی» (استادگرایش اندیشه سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) انجام پذیرفته است.

پنج شنبه ۳ام فروردین ۱۳۹۶

بابت سهم خود شرمنده‌ام!

گویی پست ‌مدرن‌ها و لیبرال‌های لذت جو، با هم ائتلاف پنهانی داشتند. آنها با هم دست به کار یک جهاد مقدس شدند. حاصل جهاد مقدس آنها، جهانی است خالی از سرمایه‌های جمعی، خالی از سوژه‌های خلاق و آفرینشگر. خالی از امکانی که سوژه را برانگیزد تا در ائتلاف با دیگران، عزم به تاسیس جهانی تازه بر ویرانه‌های جهان قدیم کند. حاصل آن جهاد مقدس، سرزمین‌های سوخته از سرمایه‌های اجتماعی است. حاصل افق‌های تهی و خالی است.

چهارشنبه ۲ام فروردین ۱۳۹۶

تأمل در نوروز

معانی دیگر نوروزی را نیز می بینیم. معنای ملی و هویتی نوروز است که هیچ دینی نه زرتشتی ونه اسلامی نتوانسته روح فرامذهبی آن را از او بستاند. نوروز هر دو را به خود کشیده و با خود برده وکم وبیش همراه ساخته است. هیچ موجودیت بیرونی مهاجم چه سلوکی وچه عرب و چه مغول وچه جهانی سازی غربی نتوانسته است جاری تاریخی نوروز را متوقف سازد.

پنج شنبه ۲۶ام اسفند ۱۳۹۵

انسان در اسلام: یک گوهر یا دو گوهر؟

کسانی که قائل به دو گوهر جسم و روح هستندگاهی اعتقادات عوام را خرافات می خوانند. ولی خرافات خواندن این عقاید و کارها شاید منصفانه نباشد. به هر حال این نوع اعتقادات مبتنی بر دیدیست که در صدر اسلام نسبت به انسان وجود داشته است. اسلام نه تنها دید دیگری نسبت به انسان داشته (دیدی که با دید دکارتی فرق داشته) بلکه در باره جهان هم دید دیگری داشته است، دیدی که در آن مفهوم طبیعت اصلا وجود نداشته

دوشنبه ۲۳ام اسفند ۱۳۹۵

ثبات حکومت صفویه و فقهای شیعه(قسمت دوم)

بی گمان حکومت صفویه نمی تواند مدلی برای امروز باشد اما شناخت آن دوره برای تبیین مدلی مناسب برای جامعه ما ضروری است. شناختی که نشان می دهد که فقه به عنوان دانش عملی توانست به ثبات سلسله صفویه کمک کند. فقها در این نظام حاکم نبودند اما قدرت داشتند. فقه شیعه امامیه که در دوره غیبت در عین استقلال با حکومت زمانه همراهی کرده اند، با نظریه ولایت مطلقه فقیه در جمهوری اسلامی وارد روالی دیگری گشته است که موضوع مقاله بعدی ما است.

شنبه ۱۴ام اسفند ۱۳۹۵

گفتن حقیقت به مردم رو در روی قدرت

شريعتي با اشاره به مشكلات انقلاب‌هاي مدرن به تعبير هانا آرنت مثل خشونت به تغيير روش‌ها در اصلاحات پرداخت و گفت: در دوره اصلاحات از روش‌هاي خشونت پرهيز، آگاهي بخش، مسالمت‌آميز و حتي المقدور قانوني حركت مي‌كنيم، يعني مي‌خواهيم قانون اجرا شود و اصلاح قانون نيز در چارچوب قانون صورت مي‌گيرد. بنابراين مبارزه اصلاحي گونه گون است، يعني جنبه‌هاي متنوعي دارد و سازمان‌هاي مردم نهاد پديد مي‌آيند. در اين دوره جامعه مدني پيش مي‌رود و آن را جنبش اصلاحات مي‌خوانيم. جنبش اصلاحات با جناح اصلاح‌طلب فرق دارد. جنبش اصلاحات يعني همان انقلاب. در آن زمان اين آرمان‌ها با روش‌هاي انقلابي دنبال مي‌شود و در دوره بعدي با روش‌هاي مسالمت آميز و خشونت‌پرهيز اما بدون تعارف و با شفافيت. شفافيت يكي از شعارهاي جنبش‌هاي دموكراتيك است.

پنج شنبه ۱۲ام اسفند ۱۳۹۵

فقیه شیعه ، نائب امام یا امام

نظریه ولایت فقیه برداشت بی سابقه آقای خمینی از نائب امامی در فقه شیعه است. فقه شیعه در دوره غیبت با حکومت رابطه برقرار کرده است اما جای حاکم ننشسته است. با نظریه ولایت فقیه که تلاش می کند که پشتوانه حدیثی و هم دلیل عقلی داشته باشد فقه شیعه را وارد عرصه جدیدی کرد که در هیچ دوره ای با آن مواجه نبوده است.

چهارشنبه ۱۱ام اسفند ۱۳۹۵

«همبستگی های مدنی دموکراتیک و مسئله محور»

درپرتو این آگاهی هاست که رویکرد جامعه گرایی در پیشبرد امر توسعه به تدریج جایگزین دولت محوری می شود و فعالان اجتماعی و مدنی، با اتکاء به سرمایه اجتماعی ناشی از اعتماد به یکدیگر، بطور خودجوش و در محدوده مقدوراتشان، دست بکار حل معضلاتی می شوند که دیری است مردم و سرزمین را در تنگنا قرار داده اند. ضمن این که می دانند، تسلیم شدن به یآس و انفعال و پناه بردن به دژ درون یا تن دادن به روزمرگی و مداومت در«بودن» به انگیزه بقا نیز، حاصلی جز تسریع مرگ معنوی و کندن گوری برای روح خویش درپی ندارد. پس چنین نکردند و مصمم شده اند این مهم را فارغ از چشمداشت به منافع و امیال شخصی ضد اجتماعی، مستقل و به روش های عقلانی ، علمی و دموکراتیک و بابهره گیری ازتواناییهای فکری و عملی خویش، به پیش برند.

دوشنبه ۹ام اسفند ۱۳۹۵

گفت‌وگوی کرها در جامعه لال‌ها

بعد از سخنرانی ملکیان، نوبت به سارا شریعتی، می‌رسد؛ او سخن خود را این‌چنین آغاز می‌کند. شریعتی می‌گوید: «گفت‌وشنود صورت غالب گفت‌وگو در ایران است و این سنتی است در میان نخبگان، عالمان دینی و روشنفکران». او به شرایط نابرابر گوینده و شنونده اشاره می‌کند و شرایط نابرابر طبقاتی و فرهنگی؛ به گفته شریعتی در شرایط نابرابر موقعیتی، پرسش و پاسخ در تصریح و تصدیق همدیگر است و ما دیگری را به رسمیت نمی‌شناسیم.

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.