بایگانی برای :خوراک متنی این بخش اندیشه

شنبه ۲۹ام آبان ۱۳۹۵

روند شکل‌گیری نظریه «رویاهای رسولانه»

این تناقض در کلام سروش نیز بازتاب پیدا می‌کند. از جمله اینجا و آنجا ،کتابی را که زاده خواب‌های محمد می‌داند «کلام‌الله» می‌خواند. از سویی دبگر خدایی را ترسیم می‌کند که بی‌صورت است و در جهان دخالتی نمی‌کند، و به قول او لاابالی است. خدایی که دعای به درگاه او معنی ندارد ، زیرا او نیرویی را برای یاری یا تنبیه نمی‌فرستد .، ذات لایتناهی است و در آن تغییری اتفاق نمی‌افتد، زیرا هر عملی با خود زمانی را می‌آورد و مسئله خدای پیش و پس از آن اقدام پیش می‌آید. از طرفی مثل هرمسلمانی به خدای موثر در عالم اعتقاد دارد و می‌گوید خدا وسط عالم است وفعال وموثر، تا آن‌جا که در هولوکاست وقتل عام‌های در جهان هم نقش فعال دارد؛ با این توجیه که هر آن چه در جهان اتفاق می‌افتد در اثر نیرو و خواست او است. به‌عبارتی مثل هر مومنی هم خدای ناظر بی‌اثر فلاسفه را قبول ندارد و هم خدایی را که تعریف می‌کند خدای فلاسفه است. البته می‌افزاید که این مشکل بسیاری از فلاسفه اسلامی است.از جمله می‌گوید ابن سینا گفته برای دعا حکم عقلی ندارد، اما چون پیامبران گفته اند می پذیرد.

جمعه ۲۸ام آبان ۱۳۹۵ بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد درگذشت سید محمد حسین طباطبایی صاحب المیزان

در این انقلاب یک شهید واقعی بود، که مظلومانه هم شهید شد، و آن اسلام بود

بهمن ۱۳۵۷علی لاریجانی به پدرهمسر خود آقای مرتضی مطهری خبر می دهد که آقا میرزا هاشم آملی می خواهد به دیدار آقای خمینی به تهران بیاید. آقای مطهری پیشنهاد می کند استادش آقای طباطبائی را هم بیاورند تا رفع کدورت بین این دو عالم شود. قرار می شود سید مصطفی محقق داماد آقای طباطبائی را به تهران بیاورد. آقایان میرزاهاشم آملی، سید محمد حسین طباطبایی، و برادران محقق داماد یعنی سید علی و سید مصطفی به ملاقات آقای خمینی به مدرسه رفاه رفتند. آقای خمینی بعد از احوالپرسی سردی با آقای طباطبائی اعتنایی به او نکرد، و در طول جلسه به گفتگو و خوش و بش با آقا میرزا هاشم آملی پرداخت.

چهارشنبه ۲۶ام آبان ۱۳۹۵

امتناع جامعه‌شناسی روحانیت؟

کنترل‌های بیرونی بر حوزه‌ی علمیه، امری رایج است و حوزویان نیز بر این امر اشراف دارند. این کنترل‌ها علاوه بر آنکه اسباب محافظه‌کاری و بی‌میلی شماری از حوزویان برای همکاری با پژوهش‌های دانشگاهی را فراهم می‌آورند، در صورت لزوم می‌توانند در امر پژوهش نیز اخلال ایجاد کنند.

سه شنبه ۲۵ام آبان ۱۳۹۵

عدم مشروعیت مجازات شلاق در زمانه ما

در صدر اسلام، مجازات شلاق، تنبیهی عرفی محسوب می شد که قبل از پیدایش اسلام، نه تنها در بین اعراب، بلکه در بین سایر ملل جهان نیز رواج داشت. اما این مجازات، از احکام امضایی اسلام بود نه تاسیسی. در آن زمان، اینگونه مجازات ها، مجازاتی عرفی و مورد پذیرش آن جامعه بود، ولی اکنون خوارکننده و تحقیر کننده تلقی می شود. این مجازات، بر طبق مبانی کرامت انسانی و أصول جهانی حقوق بشر، شکنجه تلقی می شود و ممنوع است. امروزه در حقوق مدرن، به جای تنبیه ها و مجازات های بدنی، مجازات جایگزین مقرر شده است، از قبیل مجازات حبس، جریمه مالی، محرومیت های مدنی و کنترل های قضایی. در قانون ایران نیز با استناد به موجب وهن بودن این احکام، و با استناد به برخی از مواد قانونی، می بایست این مجازات را حذف و ممنوع نمود و تبدیل به مجازات های جایگزین کرد.

چهارشنبه ۱۹ام آبان ۱۳۹۵

انتظار از دین در دنیای جدید

با عنايت به روح تعاليم انبياء آنها هيچگونه تعارضي ميان حقوق بشر و دستاوردهاي عقلي و تجربي بشر نمي بينند و آنرا به رسميت مي شناسند. آينده از آن كدام دين خواهد بود ؟ اگر دين و گوهر آن را دعوت به خدا و آخرت ، معنويت و اخلاق بدانيم و بر اساس روح تعاليم پيامبر (ص) و پيشوايان ديني ، ارزشهاي جهاني اي چون عدالت ،آزادي ، حقوق بشر و دموكراسي را سازگار با دين و بستر مناسب براي رشد ايمان و فضائل اخلاقيبه شمار آوريم، ديني كه مدافع ارزشهاي اخلاقي ، انساني و مدافع حقوق ابناء بشر(فارغ از رنگ،نژاد،مذهب،زبان،قوميت و جنسيت) است در دنياي جديد ماندگار مي ماند .

شنبه ۱۵ام آبان ۱۳۹۵

اصولگرایان در پروژه گفتگو پیشاپیش یک مهر و مارکی داشتند: اهل خشونت

از این رو روشنفکر عرصه عمومی باید این هشدار را به دموکراسی‌خواهان بدهد که تو به کجای صحنه کور هستی. داری پروژه‌ای را پیش می‌بری که عده‌ای را له می‌کند. همزمان باید بتواند همین نقش را برای دیگری هم ایفا کند. به آنها هم بگوید پروژه عدالت‌خواهی‌تان، به چه معنا می‌تواند مهلک باشد و به عدالت نیانجامد. همزمان به کسانی که توان سخن گفتن ندارند، امکان سخن گفتن بدهد.

پنج شنبه ۱۳ام آبان ۱۳۹۵

پایبندی به تفکر ورای نتایج آن

بنیان آزادی بیان و آزادی تفکر نیز در همینجاست. تفاوتی ندارد که با کدام بهانه این آزادی را محدود کنیم. نگران دین فرزندان‌تان هستید؟ راهی دیگر برسازید تا فرزندانتان "دلیلی برای مسلمانی" داشته باشند. مگر مجازید که دیگران را محدود کنید تا دین فرزندان شما در خطر نباشد؟ نگران پروژه اجتماعی روشنفکری هستید؟ از راهی دیگر پروژه اجتماعی‌تان را پیش ببرید. مگر مجازید که دیگران را به پیشبرد پروژه اجتماعی مورد علاقه خود محدود کنید؟

سه شنبه ۱۱ام آبان ۱۳۹۵

ولایت، شیعی و سنی

قبل از انقلاب من وقتی با طرفداران علی شریعتی صحبت می کردم، تا از «ولایت » سخن می گفتم به من انتقاد می کردند که چرا می گویم« ولایت». ولایت یعنی چه؟ می گفتم پس چی؟ می گفتند: «امامت». من در آن زمان به کلی با این موضع گیری مخالف بودم و یک دلیل که من از این طرفداران شریعتی خوشم نمی آمد همین بود: کنار گذاشتن « ولایت» (که کاری بود سنی). ولی امروز که فکرش را می کنم می بینم از یک جهت آنها راست می گفتند. ما در قرن اول و دوم هم «امامت» داشتیم، که عبارت بود از مقام و پست و منزلت، ولی« ولایت» که امری معنوی و باطنی و روحانی است نداشتیم.

دوشنبه ۱۰ام آبان ۱۳۹۵ سه نحله فکری روشنفکران مسلمان

اسلام علمی بازرگان،اسلام اجتماعی شریعتی،اسلام فلسفی مجتهد و سروش

آنچه در جامعه ما در جریان است با نظرات هر سه اندیشمند که نامشان را در این جا آوردیم همراه نیست. به نظر می رسد تحول در میان روحانیون در تبیین مسائل فقهی و هم تحولی که در جامعه در اقشار تحصیل کردگان که روشنفکر نیستند به وجود آمده اقشاری که هم به زیست مدرن علاقه دارند و هم آداب و مناسک را خواهان هستند . روشنفکران دینی مزبور از پاسخ گویی به نیار این مخاطبان دور مانده اند.

یکشنبه ۹ام آبان ۱۳۹۵ گفت‌وگو با فتی بنسلاما، روانکاو و اولیویه روآ، پولیتولوگ

چرا قرن بیست‌ویکم مذهبی‌ست؟

اولیویه روآ: برای یک مذهبی خالص و خلص هیچ نوع چشم اندازی متصور نیست. دو حالت ممکن است پیش آید یا هدایت جوانان بنیاد گرای اسلامی به نیستی گرائی و مرگ طلبی، و یا رد خشونت طلبی، ولی در عین حال جدائی خواهی و نپذیرفتن کامل انتگراسیون (خود-جای گیری) در جهان غیر مذهبی. نتیجه هر دو ی آن‌ها بریدن از جامعه است. و بالاخره برقراری ارتباط دوباره با جامعه به طریقی که پاپ فرانسوا می‌گوید: خیلی خب، امروزه در اروپا کلیسای کاتولیک در اقلیت است، یاد بگیریم با اکثریت گفتگو کنیم.

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.