بایگانی برای :خوراک متنی این بخش مقالات ، مهمان ، صدگل

دوشنبه 4th ژانویه 2021 حسین رفیعی

میهن‌دوستی ایرانی؛ عامل وحدت ملی

به نظر می‌رسد که بخش مهمی از طرفداران جمهوری اسلامی و حاکمان منصف و مطلع؛ حساسیت شرایط را فهمیده‌اند و روش‌های گذشته را کارساز نمی‌دانند و در عرصه‌ی عمومی با تلویح و صراحت، راه‌حل ارائه می‌دهند.

چهل سال است که ایران، توسط روحانیت با تعمیم و گسترش تئوری ولایت فقیه و اجرای فقه و غمض‌عین اصول قانون اساسی مربوط به حقوق مردم و منافع و مصالح و امنیت ملی، اداره شده است. امروز حتی، فقیهی چون آیت‌اله مصباح یزدی برای تئوری ولایت فقیه ـ حتی در حوزه‌های علمیه ـ اظهار نگرانی می‌کند. و یا آقای ازغدی از سکولار شدن حوزه‌ها، شکایت دارد. صحبت از طلبه‌های لائیک در حوزه‌هاست!

جمعه 1st ژانویه 2021 علی تقی پور

نهادهای خیریه و احیای قدرت اجتماعی از دست‎رفته

نهادهای مدنی مانند انجمن‌های خیریه دیگر تنها شناسنامه وجدان عمومی جامعه نبودند، آنها تبدیل شدند به حلقه‌ هایی برای حفظ همبستگی جامعه در شرایطی که ناکارآمدی دولت،گسترش تبعیض ها و افزایش سرسام آور فساد‎های مالی مانند خوره به جان جامعه افتاده بودند و همه‎ی تعلقات اجتماعی را یکی پس از دیگری ویران می کردند. مردمی که رنج می بینند اگر از سوی جامعه همدلی نبینند احساس محرومیت و طرد‎شدگی در آنها تشدید می شود. جامعه در نظرشان مرموز و بی رحم می شود و هیچ میلی به پایبندی به مناسبات چنین جامعه ای ندارند. بی‎اعتمادی‎ای که در این سالها فراگیر شده، در کنار توجه افراطی به غریزه منفعت پرستی شخصی که توجهی به خیر‎عمومی ندارد، مذهب پنهانی بخش وسیعی از جامعه شده و جامعه را از مفهوم و ارزش های خود تهی کرده است.

سه‌شنبه 29th دسامبر 2020 سلسله بحث های نظری پیرامون گذار به دمکراسی

وقتی دیکتاتورها می میرند

,

مطالعات و تحقیقات پژوهشگران علوم سیاسی نشان داده است که بی ثباتی در انتقال رهبری پس از مرگ رهبران دیکتاتور فردی مادام العمر، نسبت به دیگر رژیم های دیکتاتوری که رهبران آن از این ویژگی (مادام العمری) برخوردار نیستند بسیار کمتر میباشد. زیرا در این نوع رژیم ها مجموعه خبرگان سیاسی و بازیگران صحنه سیاست کسانی هستند که در زیر سایه دیکتاتور پرورش یافته و به الاف و الوف رسیده اند و نه تنها پس از مرگ دیکتاتور انگیزه ای برای تغییر و یا اصلاح ندارند بلکه بر عکس با شدت بیشتری در ثبات رژیم دیکتاتوری تلاش میکنند و رویه سابق را ادامه میدهند.  

دوشنبه 28th دسامبر 2020 سعید مدنی

در باره اصلاح ساختار، ساختار چیست ؟

یکی از مهمترین علل این توفیق نظام های مورد اشاره در امریکا و اروپا آن بود که در ساختارهای دمکراتیک بر خلاف نظام های اقتدارگرا پیدایش اپوزیسیون ضد نظام به حداقل ممکن می‌رسد. در واقع وجود جامعه مدنی قوی و انعطاف پذیری بالای ساختارهای مستقر، زمینه ساختاری بسیار کمی برای سازمان های معارض پدید می‌آورد. برای مثال جذب بیشتر نخبگان سیاسی در چرخه قدرت، تمایل آنها به جنبش‌های انقلابی را به حداقل می‌رساند و اساسا مانع ایجاد فضا برای ایدئولوژی‌های انقلابی می‌شود. علل ناکامی جنبش وال استریت در امریکا، جنبش ضد ریاضت اقتصادی در یونان و اسپانیا و جنبش مبارزه ملی برای کاهش هزینه ها در انگلستان جز این نبود.

یکشنبه 27th دسامبر 2020 حسین رفیعی

راه نجات چیست؟

ریاست جمهوری در سخنرانی مورخ 6 تیرماه 1397 با روحیه‌ای مصمم گفتند که حاضرند جانشان را فدای ایران کنند. باید این اطمینان را داد که خیلی‌ها حاضرند جانشان را فدای ایران کنند ولی سؤال این است که: چرا؟ برای چه منظوری؟ فدا کردن جان باید توجیه‌پذیر، منطقی و همانطور که آقای روحانی گفته؛ برای امری ارزشی ـ اعتقادی ـ ملی باشد. یعنی برای حفظ و تداوم استقلال، تمدن، شأن، منزلت و منابع ملی ایران.

شنبه 26th دسامبر 2020 فاطمه گوارایی

میراث شاه‌حسینی و ما

تصویری که از او در ذهنم حک شده است صحنه‌ای است که دارد خاطره آزادی‌اش از بازداشت چندین ماهه‌اش را در سال ۱۳۴۲ گزارش می‌کند: زمانی که آزاد شده و قبل از رفتن به نزد خانواده به نزد اللهیار صالح می‌رود تا خود را معرفی کند. اللهیار می‌پرسد کی آزاد شده‌ای و جواب می‌شنود که همین الان! اللهیار با تعجب می پرسد یعنی تو اول از همه به اینجا آمدی چرا ؟ باز می‌شنود که من یک سربازم! سرباز نهضت! و وقتی آزاد شدم گفتم اول از هر کاری خودم را به نزدیکترین پایگاه معرفی کنم!  و تو بعد از شنیدن این خاطره که تعداد آنها بسیارند نمی‌دانی با این آدم که تمامی سلولهای بدنش از جنس مبارزه ساخته شده است چه باید بکنی! جان شیفته‌ای بود که در فراق آزادی می‌سوخت ! به همین خاطر هم هست که برای شاه حسینی تاریخ ورود به عرصه مبارزه نمی‌توان تعیین کرد. انگار از زمانی که بوده، در مبارزه بوده است به عبارتی می‌توان گفت با مبارزه زاده شده است!

پنج‌شنبه 24th دسامبر 2020 حمیدرضا عابدیان

آنچه که نیاموختیم!

حسین شاه حسینی، بی گمان چهره ای متمایز در میان نسلی از نیروهای ملی ست که از دوران نهضت ملی به این سو در سپهر سیاسی ایران حاضر بوده اند. بارزترین وجه ممیزه ی شاه حسینی، در مهارت ارتباطی او متعین است، مهارتی که اگر در خدمت منافع شخصی قرار می گرفت، می توانست به او موقعیتی ممتاز ببخشد اما او ترجیح داد تا این توانمندی را در خدمت آرمان های والای اجتماعی خود قرار دهد. او این ظرفیت را داشت که همزمان با روشنفکران، دانشگاهیان، روحانیان، تاجران و بازاریان و البته برخی تیپ های خاص رابطه برقرار کرده و مناسبات خود را به گونه ای تنظیم کند که همواره، معتمد هریک از آنها باقی بماند.

سه‌شنبه 22nd دسامبر 2020 هاشم باروتی

از جنبش سبز تا جنبش گرسنگان

پس از جنبش آبان ماه سال 98 بسیاری از تحلیل گران به دنبال تفاوت این جنبش با جنبش سبز بودند . جنبشی که پس از آن به سایر کشورهای خاورمیانه هم سرایت کرد و به بهار عربی معروف شد . همزمان با تحولاتی که در کشورهای عربی رخ داد در غرب هم جنبش وال استریت و پس از آن جلیقه زردها در فرانسه هم رخ داد . اما خارج از مختصات بین المللی این نوع جنبش ها ما طی ده سال گذشته شاهد دو جنبش عظیم در ایران بوده ایم که این دو جنبش به لحاظ ماهیتی و خاستگاه کنشگرایی که از آن سراغ داریم ،واجد تفاوت های جدی بود که بخشی از این تفاوت ها بر آمده از ساخت اقتصادی کشور در این دو مقطع است که در ابتدا به اختصار به آن اشاره ای گذرا می اندازیم .

دوشنبه 14th دسامبر 2020 حمیدرضا عابدیان

تفوق “امر ملی” بر پروژه ی سیاسی

بسته به اینکه در کدام سو ایستاده باشی، گرامی داشت بیست و یکم آذر می تواند در هفتاد و چهارسالگی و یا هفتاد و پنج سالگی اش باشد. گروهی که برآمدن حکومت خودمختار در آذربایجان را گرامی می دارند،امسال (۱۳۹۹) هفتاد و پنجمین سالگشت تاسیس آن را بهانه ای برای یادکرد و طرح مطالبات بر زمین مانده قرار می دهند و آنان که سقوط این حکومت را برای ایران مغتنم می شمرند، هفتاد و چهارمین سالگشت فروپاشی آن را شادباش می گویند و شگفتا که این هر دو رویداد در بیست و یکم آذر رقم خورده اند! اولی در سال ۱۳۲۴ و دومی در سال ۱۳۲۵.

یکشنبه 13th دسامبر 2020 سعید مدنی

اعدام و اقتدار

در زمان و زمانه ای که هر روز 400 تا 1000 نفر به دلیل سیاست های غلط، مدیریت ضعیف ، فساد و ناکارآمدی جان می‌بازند و روزانه هزار خانواده را داغدار می‌کنند، مرگ روح الله زم چه حساسیتی را ممکن است برانگیزاند. حتما بعدها در نگارش وقایع این روز ها نامی از تک تک جان باختن بیماران مبتلا به کرونا نمی‌برند اما از روح الله زم یاد خواهند کرد، نه به این دلیل که او چنین کرد و چنان نکرد،

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.