گفتگو با خانواده 5 زندانی عرب محکوم به اعدام:‏

بی خبریم و نگران ؛گفته‌اند تا 15 روز دیگر دوباره دادگاه میگذاریم

در گفتگوی تلفنی یکی از بستگان این 5 زندانی سیاسی به سایت ملی-مذهبی گفت: ” تماس های زندان قطع است و ما هم نگرانیم. اما به ما گفتند که ظرف ۱۵ روز شاید بتوانند برایشان یک دادگاه دیگر تشکیل بدهند. “‏ در این لحظه این تماس تلفنی به صورت ناگهانی قطع شد …

یکی از اعضای خانواده 5 زندانی سیاسی محکوم به اعدام عرب که از هشت روز پیش از بندعمومی خارج شده اند در گفتگو با خبرنگار سایت ملی-مذهبی گفت:” تاکنون هیچ خبری از آنها و محل نگهداری آنها نداریم.”‏

در این گفتگوی تلفنی یکی از بستگان این 5 زندانی سیاسی به سایت ملی-مذهبی گفت: ” تماس های زندان قطع است و ما هم نگرانیم. اما به ما گفتند که ظرف ۱۵ روز شاید بتوانند برایشان یک دادگاه دیگر تشکیل بدهند. “‏

در این لحظه این تماس تلفنی به صورت ناگهانی قطع شد و تلاش های بعدی برای برقراری تماس مجدد بی نتیجه بود.‏ این عضو خانواده حیدری به شدت نگران 5 عضو خانواده اش بود که با حکم دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده اند.‏

از هشت روز پیش تاکنون این 5 زندانی عضو اقلیت عرب ایرانی با حضور نیروهای انتظامی در بند عمومی زندان کارون اهواز از بند خارج شده اند. به آنها گفته شده که برای اجرای حکم اعدام از بند خارج میشوند.

یک فعال حقوق بشر مطلع از این پرونده به ملی-مذهبی گفت: ” این زندانیان هنگام خروج با همبندیان شان در فضای احساسی آخرین وداع را کرده اند.‏ با این حال با وجود ابهامات متعدد موجود در پرونده و مخالفت برخی مقام‌های استان خوزستان، همچنان این امیدواری وجود دارد که این حکم لغو شده و پرونده مجددا رسیدگی شود.‏”

وی افزود: ” جان این 5 زندانی سیاسی در خطر است. از همه فعالان حقوق بشری میخواهم به هر طریقی صدای این افراد باشند و این حکم ناعادلانه را محکوم کنند. این حکم درحالی برای این 5 زندانی سیاسی عرب ساکن شهرک ملاشیه اهواز صادر شده که آنها در جریان اعتراضات سال گذشته شهر اهواز بازداشت شده اند و تا ماهها پس از بازداشت آنها هیچ خبری از آنها به خانواده شان داده نشده بود. در این مدت تحت بازجویی و شکنجه مداوم بوده‌اند و از آنها خواسته شده به مطالب غیرواقعی اعتراف کنند.‏”‏

عبدالرحمان حیدری، طاها حیدری، جمشید حیدری و پسرعموی‌شان منصور حیدری در کنار امیر معاوی، پنج شهروند عرب زبانی هستند که در تظاهرات سال گذشته شهروندان عرب استان خوزستان در شهرک ملاشیه در غرب شهر اهواز بازداشت شدند و به اتهام قتل یک مامور امنیتی به اعدام محکوم شدند.‏ اتهامی که همواره آن را رد کرده اند و بر بی‌گناهی خود پافشاری می‌کنند.‏

سازمان عفو بین‌الملل تا کنون دوبار نسبت به اعدام آنها هشدار داده است و از دولت ایران خواسته هرگونه اقدام برای اجرای حکم آنها را متوقف کند و در دادگاهی عادلانه و شفاف مجددا به پرونده این 5 زندانی اقلیت عرب اهوازی رسیدگی کند.‏

سایت ملی – مذهبی محلی برای بیان دیدگاه‌های گوناگون است.

مطالب مرتبط

نگا القدس العربی :مترجم علی سرداری

اگرچه این تخلفات جدید نیستند، اما تنوع در اشکال و اهداف آن‌ها همچنان ادامه دارد. جدیدترین نمونه، تلاش تعدادی از شهرک‌نشینان برای آتش زدن مسجدی در روستای برقع در شرق رام‌الله بود. مهاجمان پس از آتش زدن خودرویی در نزدیکی مسجد، درهای آن را شکستند و ورودی مسجد را به آتش کشیدند، با وجود آنکه می‌دانستند نمازگزاران در داخل حضور دارند. روشن است که این نوع جنایت فراتر از تلاش برای ارعاب مردم فلسطین و وادار کردن آنان به ترک خانه‌ها و اموالشان است؛ زیرا مسجد را با اهمیت آشکار مذهبی آن هدف قرار می‌دهد. این اقدام، با نمادهای معنوی‌اش، نمونه‌ای آشکار از رویه نژادپرستانه‌ای است که سقوط رژیم صهیونیستی به پایین‌ترین سطوح تبعیض نژادی و مذهبی و زشت‌ترین اشکال آپارتاید را تأیید می‌کند.

نگاه القدس العربی: مترجم علی سرداری

جنگ با ایران، بخش بزرگی از زرادخانه مهمات آمریکا را مصرف کرد و با وجود کشته شدن شماری از رهبران ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر پیشین، این جنگ برای آمریکا و اسرائیل ـ «ابرقدرت جدید» به تعبیر نتانیاهو ـ به پیروزی راهبردی منجر نشد. برنامه‌های موساد برای مسلح‌سازی مخالفان ایرانی شکست خورد و بسیج عمومی در ایران ناکام ماند. ساختار سیاسی ایران انسجام بیشتری یافت و چالش‌برانگیزتر و خطرناک‌تر به نظر رسید. افزون بر این، تهران با بستن تنگه هرمز، جغرافیا را به سلاحی راهبردی ـ نه کم‌خطرتر از سلاح هسته‌ای ـ تبدیل کرد و آن را به منبع درآمدی از طریق وضع مالیات بر کشتی‌های عبوری بدل ساخت.

النصره – «رأی الیوم» – نوشته ظهیر آندروس:مترجم علی سرداری

النصره – «رأی الیوم» – نوشته ظهیر آندروس:النصره – «منابع رسمی آمریکایی در آن زمان گزارش دادند که اسرائیل پیش از آغاز جنگ با ایران، با اطلاع ایالات متحده از این تأسیسات استفاده می‌کرده و آنها را برای پناه دادن به نیروهای ویژه و به‌عنوان مرکز لجستیکی نیروی هوایی اسرائیل به کار می‌گرفته است. به گفته همین منابع، در آغاز جنگ، حملات هوایی اسرائیل علیه نیروهای عراقی تقریباً یکی از این تأسیسات را آشکار کرده بود. منبعی در منطقه شرقی اظهار داشت که قرار بود این سایت‌ها موقت باشند، اما اهمیت استراتژیک آنها غیرقابل انکار است.

مطالب پربازدید

مقاله