جمعه ۳۰ام فروردین ۱۳۹۸ , ساعت: ۱۲:۰۱کد مطلب : 112170 نسخه قابل چاپ
تأویلي دیگر ازسه داستان درهم تنیده در سوره‌ي کهف

از کهف‌ تا موسی و ذوالقرنین!

تأویلی دیگر ازسه داستان درهم تنیده در سوره‌ی کهف
نویسنده : علی طهماسبی
♦️ناشر : یادآوران

سوره کهف دارای ۱۱۰ آیه است؛ سه داستان و چند تمثیل در آن طرح شده که عبارتند از داستان اصحاب کهف. این سه داستان ظاهرا جدای از یکدیگر می‌نمایند، اما از منظری دیگر و با اندکی تامل می‌توان ارتباط نزدیک هر سه داستان را با هم مشاهده نمود. نقطه‌ی کانونی برای هر سه داستان را می‌توان مضمونِ “رشد” دانست. در دو داستان اول طلبِ رسیدن به رشد دیده می‌شود و در داستانِ سوم (ذوالقرنین) نمایشی از شخصیتی رشد یافته.
داستان ذوالقرنین که شخصیتی کمال یافته را تصویر می‌کند در مدینه نازل شده است؛ چنان است که انگار بازخوانی این داستان‌ها به نحوی بیانِ حالِ محمد رسول و یارانش هم بوده است.
اگرچه مفسرین قرآن کوشیده‌اند تا اثبات کنند که مثلا ذوالقرنین همان اسکندر بوده، یا مجمع‌البحرین فلان جای زمین است و غار اصحاب کهف در فلان جای دیگر. اما در قرآن، هیچ نامِ مشخصی از ذوالقرنین دیده نمی‌شود
همین بی‌نام و نشان بودن‌ها و رها کردن قصه از قید زمان و مکان، به مخاطب این فرصت را می‌دهد تا از متن تاویل تازه‌ای داشته باشد و ذوالقرنین و دیگر عناصر داستان را در ساحتی دیگر جستجو کند.
نور و ظلمت، سوی راست و سوی چپ، ملکوت و مُلک، خیر و شر، طلوع و غروب، اهورمزدا و اهریمن، روح و نفس، همه چیزهایی دوگانه (قرنین) هستند که در سرزمین وجود هر مخاطبی هم یافت می‌شوند.و پیوندگاه دو دریا شاید همان جایی باشد که ریشه‌های این دو قلمرو عالم خلق و عالم امر را در پیوند با هم نشان می‌دهد.
از این نگاه، دو گرایی یا جدایی و نامتجانس بودنِ جسم و روح از میان می‌رود و آن¬گونه نخواهد بود که به شوقِ معنویت، مادیت را خوار بشماریم. یا به عکس، چنان در هوای خواسته‌های مادی گرفتار شویم که خاستگاهِ حیات و هدفِ آفرینش را از یاد ببریم.
با همین تاویل‌های تازه، شاید بتوانیم ذوالقرنین را از قاب قصه بیرون بیاوریم، اندک اندک با او یگانه شویم، تا هر کسی ذوالقرنینِ سرزمین وجود خود شود.

@mahal_andishe


حوزه :
برچسب ها :

مخاطبان محترم، سایت ملی-مذهبی از دریافت نظرات سازنده شما برای بهبود کیفیت مطالب استقبال می کند. انتقادهای شما و راهکارهایتان می تواند تحریریه سایت را در افزایش کیفیت مطالب کمک کند.

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.