ویدئو
برگزیده

رابطه میان شریعت و طریقت در اندیشه «عطار» رازآلود است

ششمین سخنران این مراسم بین‌المللی شریف مراد اسرافیل‌نیا بود. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تأثیرپذیری درویش ناصر بخارایی، شاعر قرن هشتم هجری از عطار نیشابوری گفت: بخارایی بیش از سنایی و مولوی تحت تأثیر عطار قرار دارد. تأثیرپذیری او بیشتر محتوایی است. بخارایی مانند عطار از عرفان آگاهی کامل دارد.اوتاکید کرد: بنیاد اندیشه عطار را عشق تشکیل می‌دهد و پیام عرفان بخارایی هم عشق است. ناصر بخارایی مانند عطار قائل به مقام والای پیر در سیر و سلوک است. پیر ناصر بخارایی، مانند پیر عطار، نماد آزادگی و سرسپردگی در راه عشق است. پیر ناصر مانند پیر عطار، خانقاه را رها کرده و به خرابات روی آورده است. پیر مغان او مانند پیر عطار یک پیر خیالی است. ناصر دریافته است که با زهد و پارسایی نمی‌توان به سرمنزل مقصود رسید و از این رو تصوف عابدانه را ترک کرده و عرفان عاشقانه را برگزیده است.

ا

رمضان ماه ایمان، انفاق و عباد

از نگاه اسلام و قرآن توجه به نیاز‌های مادی و جسمی انسان به اندازه توجه به نیاز‌های معنوی مهم است. آخرین سخن اینکه: همان‌طورکه اگر احتمال ضرر برای بدن از راه روزه‌گرفتن وجود داشته باشد، تکلیف ساقط یا روزه‌گرفتن حرام می‌شود، همچنین اگر احتمال دهیم حضور در مجالس و اماکن برای برگزاری دعا موجب ابتلای به کرونا می‌شود، چنین حضوری نیز حرام خواهد بود.

درباره نسبت هنرمندان عرب و انقلاب‌های عربی؛ چپ‌ها و غرب‌گرایان میدان‌دار هنر جهان عرب

ما به عنوان کشوری که فضای هنر و ادبیات‌مان مورد تایید و اقبال کشورهای دنیا ازجمله کشورهای عربی ست، نتوانستیم از این هنرمندان به صورت مادی یا معنوی حمایت کنیم. حمایت هایی مثل پخش آثارشان و آموزش به آنها. در مقابل حریف و رقیب ما بهتر عمل کرد؛ مثلا در حوزه مستند سازی، بسیاری از افرادی که به صورت غیرحرفه‌ای مستندی را ضبط میکردند توسط BBC آموزش داده شدند و الان BBC از این افراد استفاده میکند. همچنین جشنواره ها در این زمینه خیلی موثر بودند، بسیاری از جشنواره ها در آن سالها، کارگردانانی را از این کشورهای عربی دعوت کردند و به آنهاجایزه دادند ولی ایران بخش های ویژه‌ای که در جشنواره هایش ایجاد کرد کم بود و جشنواره های کمی در این حوزه کار کردند.

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.