چهارشنبه 12th سپتامبر 2012 , ساعت: 12:09کد مطلب : 23016 نسخه قابل چاپ
تقی رحمانی در نشست جانبی اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو:

سرزمین ما ایران در شرایط حساس و سختی قرار دارد

تقی رحمانی فعال ملی – مذهبی که بیش از ۱۴ سال از عمر خود را پس از انقلاب در زندان های مختلف پشت سر گذاشته و اخیرا به خارج از کشور مهاجرت کرده است در نشست جانبی اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو طی سخنانی به شرایط حساس ایران اشاره کرد. وی ریشه حساسیت و سختی شرایط کنونی ایران  را  به رسمیت نشناختن حقوق مردم توسط حکومت ایران دانست.

متن سخنان تقی رحمانی به شرح زیر است:

سرزمین ما ایران در شرایط حساس و سختی قرار دارد. دلیل آن تلاش و تقلای مردمی است که در طلب حقوق انسانی خود هستند وحکومتی که حاضر به رسمیت شناختن این حقوق نیست.

جامعه مدنی در حال شکل گیری در ایران به شدت زیر فشار است؛ شورو  شوق زنان، اصناف و اقوام ایرانی برای کسب حقوق شهروندی باعث شده که که حکومت تلاش کند با روشهایی که مخالف موازین حقوق بشر و حتی حقوق مدنی ایران است مانع تحقق مطالبات شهروندی ایرانیان شود.

سرکوب جنبش سبز نمونه بارز آن است که رهبران آن در حصر و فعالان آن در زندان و محدودیت هستند و تبعید بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی را در پی داشته است.

اگر چه حکومت ایران از سال ۱۳۵۸ برمحدودیت آزادی ها اصرار کرده و فضا را بر احزاب سیاسی و شخصیت های مخالف و منتقد بسیار سخت و گاه مرگبار کرده است، اما در سالهای اخیربا توجه به رشد جامعه مدنی و نگاه جامعه محور(در برابر دیدگاه دولت محور که به اشغال دولت فکر می کند، جامعه محوری به دنبال آزادیهای مدنی و حقوق شهروندی است) ،حکومت برای سرکوب نهاد های مدنی به روشهای گوناگون متوسل میشود.

بعضی از این روش ها عبارتند از؛

۱-دستگیری فعالان مدنی به شکل گسترده و مداوم و سریالی و مستمر .

۲-بازجوئی های خسته کننده در سلول انفرادی که متهم به وکیل دسترسی ندارد برای گرفتن اعتراف علیه متهم و دوستا نش.

۳- تشکیل پرونده های قضائی برای دادگا ه های غیر مستقل که متهم را مطابق نظر نهاد های امنیتی محکوم می کنند.

۴- اجرای تدریجی حکم این افراد به شکلی که همیشه چند نفر در زندان باشند (که آخرین آن اجرای حکم شیوا نظر آهاری و ژیلا بنی یقعوب بود).

۵- گرفتن وثیقه های سنگین از متهمان به نحوی که این شیوه به معنی گروگان گرفتن متهم و وثیقه گذار است .

این روش باعث می شود که در بیرون از زندان هم کنترل و محدودیت اعمال شود و هم افراد زیادی در زندان نباشند .اگر چه بر خلاف میل خود نمیتوانند فعالیت کنند . درحال حاضر بیش از ۶ – ۷ هزار متهم با وثیقه در بیرون زندان در حول وهراس اجرای حکم هستند.

باید توجه کرد که این فشار ها برای توقف نهاد های مدنی تاثیرگذار مانند کانون صنفی معلمان ایران،خانه سینما، انجمن صنفی روز نامه نگاران،و نهاد های فعال زنان و اصناف و اقوام ایرانی است.

در ابن مورد تجربه من و همسرم هم می تواند متوجه قرار بگیرد.

من بیش از ۱۴سال زندان بوده ام و همسر من – نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر-  به شش سال زندان محکوم شده است.او از بیماری سختی رنج می برد که در زندان به آن مبتلا شده است. وی فعال حقوق بشر است که در کنار خانم عبادی در کانون مدافعان حقوق بشر به همراه  وکلایی شجاع ازحقوق متهمان دفاع می کرد.

فعالیت من و دوستان من که به جریان ملی-مذهبی معروف هستیم نیز مسالمت آمیز بوده است ، اما فشار های وارده به ما بسیار زیاد بوده است. در سال ۱۳۹۰ هدی صابر وهاله سحابی کشته شدند اما پرونده آنان در عمل بدون رسیدگی مختومه اعلام شد.

بسیاری از فعالان ملی – مذهبی در کنار دیگر فعالان در زندان هستند از جمله کیوان صمیمی ؛ علیرضا رجائی؛ سعید مدنی؛ مسعود پدرام، محمد رضائی،عماد بهاور ، فرید طاهری قزوینی و…

برخی ازچهره های فعال که در زمان حکومت پهلوی هم مبارزه می کردند تحت قشار قرار دارند از جمله دکتر ابراهیم یزدی ، محمد بسته نگار ،دکتر خبیب الله پیمان، عباس امیر انتظام ،محمد علی عموئی، کاک امینی ، دکتر محمد ملکی و بسیاری دیگرکه ذکرنام آنان مجالی مفصل می طلبد.

حکومت ایران بایستی مطابق قوانین حقوق بشر و حتی قوانین داخل خود فعالیت احزاب و تهاد های مدنی را به رسمیت بشناسد.

نهاد های مدنی تضمین کننده حقوق بشر و یاری دهنده دموکراسی هستند. عاجل ترین خواسته اجازه فعالیت به نهاد های مدنی و احزاب هستند

خواسته ما این است که جامعه جهانی صدای اعتراض جامعه مدنی ایران باشد چون هر جای جهان  ظلمی صورت بگیرد همه جهان مسئول اخلاقی آن ظلم هستند اگر اعتراض یا همدردی نکنند.

حقوق بشر باید بدون تبعض برای همه و در همه جا رعایت شود.

متشکرم


حوزه :
  1. ملی-مذهبی

    آقای رحمانی ملی-مذهبی ممکن است بفرمائید آیا “بیانیه کنشگران سیاسی و مدنی ایرانی خطاب به افکار عمومی جهان: نه به جنگ” را امضا کرده اید و اگرنه چرا؟

    با تشکر.

  2. ...ملی-مذهبی

    آقای رحمانی ملی-مذهبی ممکن است بفرمائید آیا “بیانیه کنشگران سیاسی و مدنی ایرانی خطاب به افکار عمومی جهان: نه به جنگ” را امضا کرده اید و اگرنه چرا؟

    با تشکر.

  3. asef

    اتفاقا یکی از ایراداتی که من از آقای رحمانی ملی – مذهبی داشتم و از ایشان پرسیدم همین موضوع بود که اصلا پاسخی دریافت نشد . البته باید بگویم چندین تن از افرادی که خود را ملی مذهبی می نامند نیز بیانیه را امضاء نکرده اند و حتی سرشناس هم هستند . ممنونم ملی – مذهبی که موضوع را گفتی و از مدیر سایت هم ممنونم که انتشار داد .

    • محسن

      با سلام به دوستانی که از آقای رحمانی سوال کرده اند و گویی این نکته را خیلی ظریف دیده اند
      جنگ فی نفسه بد نیست همان طور که خشونت مثلا اگر در خیابان کسی کیف شما را بزند به او میگویید چون من اهل خشونت نیستم بفرما ببر یا در مقابل تجاوز چه عکس العملی باید انجام داد “نه به جنگ”یک استراتزی است یا یک تاکتیک و در خود ارزشی ندارد چه بسا کسانی که دنیا را سبز میخواستند و عشق را زیبنده همه انسانها مجبور شدند دست به خشونت بزنند مثلا حنیف و دوستانش هرگز اهل خشونت نبودند اما برای رهایی راهی جز این نمیدیدند البته بر این نکته باید تاکید کنم که من نیز مخالف حمله به ایران هستم و معتقدم مشی مسلحانه قبل از انقلاب هم اشتباه بود اما دلایلی غیر جوهری برای این مساله دارم.به قول مهندس سحابی در خاطراتش زنده یاد مصدق هم از ترور رزم آرا خبر داشت اما با آن موافق بود چرا که به نفع منافع ملی و آزادی در این ملک ماتم زده بود
      موفق باشید

  4. asef

    دوست عزیز ، آقا محسن مثال شما را بین جنگ و کیف قاپی متوجه نشدم هرچند که فرقهای بسیاری با یکدیگر دارند . قسمتی که نه به جنگ یک استراتژی است یا یک تاکتیک هم متوجه نشدم . لطفا توضیح دهید. به گمانم شما ذهنیتتان را از سعید محسن خواستید بگیرید ولی نگرفیتد . منظور من و ملی – مذهبی نه به جنگ داخلی نیست بلکه حمله نیروهای خارجی به کشور که آقای سحابی و دوستانش هم همین نظر را داشتند حالا به اصطلاح یاران خارج رفته فراموش کردند نمی دانم .

    • سلام دوست عزیر
      من البته نفهمدم منظور از ذهنیت سعید محسن چیست اما آنچه منظور من است این که جنگ به طور کلی حتی حمله خارجی را نمیتوان نفی کرد.ببینید مثلا در شرایط جنگ جهانی دوم که به آلمان حمله شد یک آلمانی آزادی خواه و وطن پرست در چه وضعیت دشواری قرار میگیرد از یک طرف ضد هیتلر است و از طرفی جز حمله خارجی راهی نیست در مورد ایران هم همین طور است امروزه یک موجی راه افتاده که گویی خشونت فی نفسه مضموم است من بیشتر اشاره ام به این موضوع بود که شاید مد نظر شما نبوده.حمله به ایران هم باید در شرایطش بحث شود من همان طور گه گفتم با حمله موافق نیستم اما این را قابل بحث میدانم.خشونت میتواند مقدس باشد و گریز ناپذیر و پذیرندگی و تسلیم میتواند نام صلح به خود بگیرد بنا بر این نباید هر رزمنده ای را به خشونت طلبی متهم کرد

  5. ...ملی-مذهبی

    asef عزیز،
    جواب سوال را آقای رحمانی باید بدهند، که متاسفانه تا بحال نداده اند.
    بیانیه را میتوان در چند جا از جمله آدرسهای زیر خواند و اگر کسی خواست و به صادر کنندگان آن توانست اعتماد کند به آن بپیوندد.
    http://mag.gooya.com/politics/archives/2012/09/146754.php
    http://www.rangin-kaman.org/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=8875:2012-09-04-10-46-02&catid=75:2010-07-31-23-38-36

    ار آنجا که کلمات آیینه اسرار درون آدمی هستند، دیگران هم با مواضعی! که اتخاذ کرده اند خبر از سر درون خود در جنگ طلب و یا ضدجنگشان بودنشان و امید به آمریکا و ناتو اسائیل بستنشان میدهند.

  6. asef

    ملی مذهبی عزیز . چشم من صبر می کنم ببینم آقای رحمانی جواب می دهند یا نه . چراکه لزوما ایشان بایستی پاسخ بدهند . اما می دانم چنین اتفاقی نمی افتد چرا که دوست عزیزشان ( ر- ع ) که هم اکنون در کنار هم در خارج از کشور هستند وقتی در داخل بودند ، اعتقاد به فدرالیسم داشتند . مستند هم دارم . هرچند که احتمال دارد خیلی موضعگیریها بشود .

مخاطبان محترم، سایت ملی-مذهبی از دریافت نظرات سازنده شما برای بهبود کیفیت مطالب استقبال می کند. انتقادهای شما و راهکارهایتان می تواند تحریریه سایت را در افزایش کیفیت مطالب کمک کند.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.