بایگانی برای :خوراک متنی این بخش مقالات ، مهمان ، صدگل

دوشنبه 17th آگوست 2020  اسامه ابو ارشید

حقیقتی که اکنون در تونس جریان دارد

بحران سیاسی در تونس را نمی توان خارج ازمحور توطئه ضدانقلاب دانست ،البته با توجه به اینکه در مقدمه آن امارات درجهت از بین بردن شانس وموفقیت هر آزمایش دموکراتیک در فضای عربی قرار دارد ، این بدان معنی است که دموکراسی خواهی تونس می تواند به الگویی تبدیل گردد وممکن است روزی دیگر عرب ها را برای برای گسترش آن فرا بخواند.در ضمن محورهای آن را ضد انقلاب هرگز فراموش نخواهد کرد که تونس پیشگام وکلید تغییروتحولات آن در منطقه بود ،که از طریق انقلاب یاس در اواخر سال 2010 بود که آغاز گردید، آنچه در آن زمان به نام "بهار عربی"شناخته می شود از تونس آغازشد،همان باعث گردید تا تخت ها را به لرزه درآورد ، و رژیم ها را سرنگون کند ویا نقشه های آن‌ها را به هم بریزد.با این حال ،زمانی که ضربات انقلاب های عربی پی در پی و سریع آن هم غیر دولتی بر پیکر این‌ها وارد شد،و در آن شرایط ضد انقلاب ها تعادل خودرا از دست دادند.

یکشنبه 16th آگوست 2020 علی تقی پور

نوشیروانی و سرمایه داران نوظهور رانتی امروز

«بعد از تحریم‌ها سرمایه‌ها به سمت ما فرار کرد»، این عبارت تأمل برانگیزی ست که اخیرا یکی از سرمایه داران نوظهور رانتی و ۳۵ ساله، در توصیف شرایط مطلوب ایجاده شده بعد از تحریم به زبان آورده است. او معتقد است گروهی همچون او توانستند با اتکا به نبوغ و استعداد خود بازار را در روزهای پرتلاطم و آشفته بعد از تحریم به درستی تحلیل کنند و در بزنگاه‎های حساس سودهای کلانی به جیب بزنند.این قبیل سرمایه داران رانتی که یک شبه میلیاردها تومان به جیب زده‎اند چنان در دنیا توهم آلودی که زبان چرب و چاپلوسانه اطرافیان‎شان برای‌ آنها مهیا کرده غرق گشته‎اند که دیگر امتیازاتی را که به مدد رانت های اطلاعاتی و امنیتی شامل حالشان شده را تعبیر به نبوغ و استعداد تجاری خود می‌کنند.

جمعه 14th آگوست 2020 دکتر محمدرضا افخمی

کار حزبی جرم است کار مدنی هم جرم؟

اگر کارشان درست است که نباید از اینکه همه بدانند ناراحت شوند و اگر هم غلط است چرا می کنند؟ یاد آن پیرمرد می افتم که به وزیری گفت : من گفتم ؛ شما می دانید و مملکتتان . آقایان! می خواهید من نباشم ؛ چه بهتر بار مسئولیت از دوشم بر می دارید و وجدانم را راحت می کنید. به هدفتان رسیدید ؛ شما که همه مشکلات مملکت را حل کرده اید مانده بود این یکی . این را هم خودتان حل کنید. شما می دانید و مملکتتان !

پنج‌شنبه 13th آگوست 2020 تقی رحمانی

لبنان ،حزب الله و نظام طائفه ای

مخالفت با نظام طائفه ای از سوی حزب الله تا سال 1371 به معنی تمایل آن به نظام دمکراتیک نبود. حزب الله اصل ولایت فقیه و فعالیت در گسترده سرزمین های اسلامی، نه حاکمیت ملی دولت-ملت لبنان را باور داشت.
حزب الله در اساسنامه جدیدش نظام اسلامی مبتنی به‌آراب مردم را برای لبنان می خواهد. اگرچه حزب الله در دوره‌ی تاسیس و آغاز با نظام طائفه ای لبنان مخالف بود اما بدیل حزب الله، ولایت فقیه با مدل ایرانی برای لبنان بود که با مخالفت شیخ مهدی شمس الدین نائب رئیس مجلس اعلای شیعه لبنان و سازمان امل مواجه شد

چهارشنبه 12th آگوست 2020 حسین رفیعی

شکل‌گیری قدرت در جمهوری اسلامی (۱۱)

رجوی برنامه‌ریزی کرده بود که به کمک بنی‌صدر که یک مقام قانونی است، کل قدرت را تصاحب کنند و بعد، بنی‌صدر را حذف کند و سازمان مطلق‌العنان شود. بنی‌صدر هم، با خود فکر کرده بود که با استفاده از تشکیلات رجوی، روحانیت را حذف می‌کنند و چون مقام انتخابی است، او مقام اول مملکت ـ رئیس جمهور ـ و رجوی، نخست‌وزیر خواهد بود. محاسبات اشتباه، کوری مطلق در تحلیل واقعیت‌ها.

سه‌شنبه 11th آگوست 2020  محمد عطایی

انفجار مهیب بیروت و گزینه انقلابی حزب‌ الله

چندی پیش در حال ورق زدن آرشیو نیم قرن پیش روزنامه لبنانی النهار بودم. نام بیشتر سیاستمداران لبنانی که اصطلاحاً در آن کشور "زعیم" خوانده می‌شوند، کم‌وبیش همان‌هایی بود که امروز کلیدترین سمت‌های لبنان را در دست دارند: آل جمیل، آل فرنجیه، آل شمعون، آل کرامی، آل ارسلان، آل جنبلاط و .... اکنون پسران همان پدرانی که نیم قرن پیش، و حتی جلوتر، حکومت می‌کردند، سر کار هستند و فرزندانشان را برای جانشینی خود آماده می‌کنند. گویی که تاریخ لبنان در جا می‌زند.

یکشنبه 9th آگوست 2020 تقی رحمانی

بضاعت تمدنی یعنی چه؟

تلاش این مقاله و مقاله بعدی(فلسفه ئ ایدولوژی وارداتی در برابر تجربه)این است که نشان دهد بضاعت مادی و عینی تمدن نیمه جان ما امکان خلق نظریه راهبردی و دستگاه سازی فکری و سیاسی و غیره را نمی دهد. این کم بضاعتی هم به گردن کسی نیست اما شناخت این وضعیت وظیفه همه ما است تا از آن خارج شویم. با تحلیل ذهنی و اراده ذهنی کم بضاعتی مادی جامعه ما رفع نمی شود .

شنبه 8th آگوست 2020 سعید مدنی

ملی‌مذهبی؛ هویت یا نهاد (۲)

هانا آرنت معتقد است در ایدئولوژیهای غربی، سه ویژگی توتالیتر وجود دارد:
١. داعیه تبیین جهان دارند و نه تنها به تبیین آنچه در حال حاضر وجود دارد گرایش دارند، به تبیین آنچه بر جهان گذشته و خواهد گذشت نیز میپردازند.
۲. تفکر ایدئولوژیک خود را از هرگونه تجربه‌ای مستقل میداند؛ زیرا لازم نمیبیند که از هر پدیده تازهای چیزی بیاموزد.
٣. از آنجا که ایدئولوژیها توانایی دگرگونی واقعیت را ندارند، میکوشند تا اندیشه را با روشهای برهانی از قید تجربه آزاد سازند. تفکر ایدئولوژیک، واقعیات را در یک نظام منطقی و ذهنی سامان میدهد و برای نیل به این مقصود، همه چیز را از یک قضیه اصلی بدیهی و مسلم آغاز میکند.

پنج‌شنبه 6th آگوست 2020 سید عبدالمجید الهامی

مشروطیت و روحانیت (قسمت دوم)

در قسمت نخست مقاله دیدگاه اول روحانیت در قبال نهضت مشروطه مشاهده شد این نگاه مبرزترین تئوری مخالف با نهضت مشروطه است. این گفتمان در طول یکصدسال اخیر چه در دوره پهلوی و چه در دوره جمهوری اسلامی؛ دیدگاه عرفی گرای مردمی مشروطه را از صحنه قدرت و حتی اجتماع کنار زده است. بعبارتی ائتلاف قدرت استبدادی شاهنشاهی و ولایت مطلقه مشروعه علیه جریان مشروطه طلبی بوده است.

پنج‌شنبه 6th آگوست 2020

سخنی منطقی ولی غیرتخصصی در مورد قراداد چین و ایران

تجربه‌های تاریخی نشان داده که هر اندازه روابط اقتصادی و سیاسی کشوری گسترش یابد، نظام بیشتر مجبور به اصلاح و تحول می‌شود. از جمله اگر همین سرمایه‌گذاری چین عملی شود، جمهوری اسلامی ناگزیر از پذیرش بسیاری از قوانین بین‌المللی مثل «گروه ویژه اقدام مالی» ،که حال از پذیرش آن سرباز می‌زند می‌شود. و یا برای سرکوب‌ها و بی‌قانونی‌هایش بیشتر ناگزیر به پاسخگویی به نهادهای حقوق بشری می‌شود.

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.