یکشنبه ۲۲ام دی ۱۳۹۲ , ساعت: ۱۲:۱۰کد مطلب : 57854 نسخه قابل چاپ

در آستانه هفته وحدت

آیت الله منتظری می‌فرمودند که مسائل مورد اتفاق و اشتراک میان دو مذهب شیعه و سنی بسیار بیشتر از موارد اختلاف آنهاست،اما متاسفانه غالباً مسائل مورد اختلاف مورد توجه قرار گرفته و مشترکات نادیده انگاشته می شود و این باعث ایجاد تفرقه و دوری مسلمین از یکدیگر می‌گردد.

بسمه تعالی

” انما المومنون اخوه فأصلحوا بین أخویکم و اتقوالله لعلکم ترحمون”( حجرات آیه ۱۰)
“جز این نیست که همه مؤمنان با هم برادرند، پس(در تمام اختلافات)میان دو فرد یا دو گروه برادرانتان اصلاح نمایید،و از خدا بترسید،امید که مورد رحمت قرار گیرید”.
امروزه  مسلمانان در دنیا  یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهند که تعداد آن رو به افزایش است؛ به همین دلیل به نظر می رسد که عده‌ای درصددند تا از این موج اسلام‌خواهی، از هر فرصتی استفاده کرده و به اختلاف بین گروه‌ها و مذاهب مسلمان به ویژه بین شیعه و سنی دامن بزنند.
اقدامات تروریستی در پاکستان و افغانستان، جنگ فرقه ای عراق ،جنگ در سوریه  و مشکلات بحرین همه ریشه در همین اختلاف افکنی دارند.
یکی از دغدغه های آیت الله منتظری از همان اوایل انقلاب، ایجاد وحدت شیعه و سنی در کشور بود. ایشان به مناسبت اختلاف روایتی‌که بین شیعه و سنی در مورد سالروز ولادت پیامبراسلام است، در جهت وحدت استفاده کرده(اهل تسنن ۱۲ ربیع الاول و شیعیان ۱۷ ربیع الاول) و این فاصله را  هفته وحدت نامیدند تا در این هفته فرصتی باشد که توجه مردم و حکومت  به حقوق اهل سنت در کشورمان جلب گردد.
ایشان می‌فرمودند که مسائل مورد اتفاق و اشتراک میان دو مذهب شیعه و سنی بسیار بیشتر از موارد اختلاف آنهاست، داشتن خدای واحد ، پیامبر واحد ، کتاب واحد ، قبله واحد ، معاد ، نماز ، روزه ، حج ، جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر و . . . از مواردی است که بى شک تمامى مذاهب اسلامى  به آنها باور و اعتقاد دارند ( اگر چه ممکن است در کیفیت آنها با هم اختلاف داشته باشند). اما متاسفانه غالباً مسائل مورد اختلاف مورد توجه قرار گرفته و مشترکات نادیده انگاشته می شود و این باعث ایجاد تفرقه و دوری مسلمین از یکدیگر می‌گردد. قرآن کریم مى فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلا تَفَرَّقُوا ؛ همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.
منظور از وحدت، این نیست که یک شیعه یا یک سنی به خاطر وحدت، از مبانی اعتقادی خودش دست بردارد، بلکه  پررنگ کردن و تقویت مشترکات و برگزاری گفتمان و بحث های علمی و نظریه پردازی جهت آشنایی با مبانی یکدیگر است،  بسیاری از موارد اختلاف بین مسلمانان ناشی از آن است که فرقه‌های اسلامی از اصول و مبانی یکدیگر آشنایی ندارند و این موجب شده که برداشت های نادرستی از هم داشته و نسبت به یکدیگر بدبین گردند، که متأسفانه حتی گاهی شاهد صدور حکم تکفیر از طرف گروه هایی هستیم که زمینه برخوردهای فیزیکی را نیز فراهم می کنند.بدون شک هفته وحدت می‌تواند شروعی باشد برای وحدت واقعی.

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در باره نقش آیت الله منتظری برای وحدت بین مذاهب سنی و شیعی می‌گویند: “….. در جهت وحدت امت اسلامی علی الخصوص شیعه و سنی گامهای مؤثری برداشتند و هفته وحدت از جمله پیشنهادات و ابتکارات این عالم و فقیه عالیقدر بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز آن را تصویب نمود. ایشان تا زمانی‌که در صحنه سیاسی کشور نقش داشتند همواره اهل سنت جهت رفع مشکلات به ایشان مراجعه می‌نمودند که ایشان نیز بذل توجه می‌فرمودند”.
در قانون اساسی ما که همه افراد از هر قوم و قبیله ای از حقوق مساوی برخوردارند(اصل ۱۹) و به اقلیت‌های دینی و پیروان همه مذاهب شافعی‏، مالکی‏، حنبلی‏ و زیدی اجازه داده است که آزادانه و در کمال احترام، مراسم دینی خود را مطابق‏ فقه و رسم و دیدگاه خود برگزار کنند. (اصل ۱۲) ممانعت از آن، خلاف قانون و خلاف عرف و باعث کدورت و نا‌امیدی است.
پیروان اهل سنت در تهران بیش از یک میلیون جمعیت دارند ولی اجازه ساخت مسجد  به آنها داده نمی شود و آنان مجبورند نماز جماعت، نماز جمعه و نماز عید را در خانه برگزار کنند و این در حالی است که اقلیت‌های مذهبی با داشتن کلیساها و کنیسه های متعدد و آتشکده ها به صورت  انفرادی و اجتماع مراسم و آیین مذهبی خود را بپا می دارند و حتی گاهی مراسم مذهبی آنها از سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش می شود.
متأسفانه در برخی مناطق کشورمان، به نظر می رسد به پیروی از تفرقه افکنان مذاهب در دنیا که غالباً حکام مستبد و استعمارگران هستند، نیز شاهد برخی حرکات و برنامه های حساب شده هستیم که در صددند روابط مسالمت آمیز بین برادران اهل سنت با شیعیان را برهم بزنند، که از آن جمله می‌توان به تخریب مساجد اهل تسنن در شهرهای تهران، مشهد و تربت جام و نیز عدم به کارگیری اهل تسنن در پست‌های دولتی حتی در شهرها واستان‌های سنی نشین اشاره کرد.
انتظار می رود در چنین موقعیتی که شاهد حوادث نا خوشایند در کشورهای اسلامی هستیم، در زادروز ولادت منادی وحدت و پیامبر رحمت، مراجع تقلید، علما و مسئولین حوزه های علمیه،  با تاکید بر کرامت انسان و عدالت و برادری اسلامی، با تساهل و تسامح و مدارایی که جزء لاینفک اسلام است تدابیری اتخاذ کنند که همگی به‌خصوص اهل مذاهب شیعه و سنی، با آرامش و مسالمت‌ کنار یکدیگر زندگی کنند، همانطور که فرقه‌های مختلف مسیحی چنین می‌کنند.
امیدوارم در هفته وحدت امسال قدم‌های جدّی برای وحدت مسلمین برداشته شود.
زهرا ربانی املشی – ۲۱/۱۰/۹۲

سایت ملی – مذهبی محلی برای بیان دیدگاه های گوناگون است.


حوزه :
  1. ناصر

    برای افزایش تعداد مسلمانان هم برنامه داریم . با بازگشت ۳۰۰۰۰ طلبه خارجی که در قم مشغول آموختن اسلام ناب هستند ، به کشورهای خود و اشنایی مردم کشورشان ، مانند مردم ایران ، از نزدیک با این اسلام ، مشکل افزایش تعداد مسلمانان حل میشود . البته اگر تا آن موقع طالبان و جهاد گران سلفی مشکل را حل نکرده باشند .

  2. REZA

    با سلام
    خدای رحمتش کند, که هنوز افکار روشنگر ایشان نا شناخته است. راهش پر رهرو باد و روحش شاد.
    پشنهاد شما بسیار متین و معقول و امیدوارم از سر عقل بررسی شود.

  3. ج. الف

    بهترین راهبرد «اصلحوا» بین سنی و شیعه و فرقه های درون هر یک این است که «تکثر» را بپذیرند و به هم کاری نداشته باشند. وحدت پیشکش شان! همان که سه آیه بعد در دنباله حجرات:۱۰ آمده است: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا (حجرات:۱۰).

    حکومت های ارتجاعی ایران و عربستان سعودی برای استفاده ابزاری از دین هر سال میلیاردها دلار هزینه می کنند و مسئول خون هزاران نفری هستند که هر سال قربانی جهل و ارتجاع می شوند. دعواهای تاریخی بین بنی امیه و بنی هاشم ربطی به کشورهای دیگر ندارد. من نمی فهمم تا کی می خواهیم به این حرف های بی حاصل ادامه بدهیم. در دنیای مدرنِ تکثر اندیشه ها، «وحدت» یک مفهوم ارتجاعی می باشد. جریانات گوناگون فکری اختلافات را طبیعی می دانند. آن را پذیرفته و طبق اصول دمکراسی با هم رقابت و اگر لازم شد با حفظ مواضع مقطعی «ائتلاف» می کنند.

    تو همین فرقه شیعه هر آخوندی سازش خودش را می زند و همدیگر را زندانی و حصر می کنند و حتی حق درمان را از همدیگر سلب می کنند. آیت الله منتظری خود قربانی جهل ولایت فقیهی شد که برای آن پانصد صفحه کتاب نوشت و خطبه ها ایراد کرد. از وحدت گفتن که دردی دوا نمیشود. باید فرمول ارائه داد. فرمول همان است که قرآن گفته هر قومی شرع و منهاج خودش را دارد. در احسن عمل و خیرات بر هم سبقت گیرید و اختلافات را روز حسابرسی به خدا واگذار کنید. یعنی از حرف زیادی (مفت) زدن بپرهیزید و منابع مردم ایران را صرف کمک به فلان ملای تروریست تو لبنان و افغانستان و عراق و پاکستان و هند و جاهای دیگر نکنید. حکام مرتجع عربستان هم همین طور با مفتی های تروریست سنی برای آدمکشی سیل دلارهای نفتی را جاری نکنند.

    در نبوت، حرف از «جانشینی» زدن حرف مفت است، این که جانشین کی باشد حرف مفت در مفت است!

  4. ج. الف

    با پوزش:
    یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا (حجرات:۱۳).

مخاطبان محترم، سایت ملی-مذهبی از دریافت نظرات سازنده شما برای بهبود کیفیت مطالب استقبال می کند. انتقادهای شما و راهکارهایتان می تواند تحریریه سایت را در افزایش کیفیت مطالب کمک کند.

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.