بایگانی برای :خوراک متنی این بخش اندیشه

جمعه ۴ام فروردین ۱۳۹۱

حافظ ؛ زبان، زمانه و زمینه ها

شايد بتوان گفت كه در جهان‌بيني حافظ، اگرچه اعتقاد چنداني به عالم پس از مرگ و آخرت ديده نمي‌شود، اما جهاني كه او براي ما تعريف مي‌كند، از دو قلمرو غيب و مشهود تشكيل شده است. حوادث نيز پيش از آنكه در عالمِ مشهود رخ بنمايند، طرحِ كلي آن در عالم غيب مهيا مي‌شود. از اين جهت، ارتباط با غيب، يعني آگاهي يافتن از روند وقایع در آینده و آنچه قرار است دراين جهانِ عيني واقع شود.

چهارشنبه ۲ام فروردین ۱۳۹۱

مکانیسـم وحی پیامبر در اندیشـه شریعتـی

پرسش از مکانيسم وحي و نحوه صورت‌بندي آن در کلام و ذهن پيامبر، بی‌شک پرسشي نو و سؤالي جديد است. پرسشي که به تازگي در ادامه سير نوانديشي ديني معاصر برسر راهش قرار گرفته است و بدون پاسخي موجه و منقح، کاروان فکري آن و تمامي دين شناسی‌اش را در تعليق و يا مصادره به مطلوب توسط جريانهاي ديگر رقيب باقي خواهد گذاشت و از کانون توجه و زايند‌‍گي فکري به‌دور خواهد ماند.

جمعه ۲۶ام اسفند ۱۳۹۰ در گفتگو با زیبا میر‌حسینی

بازخوانی سیر تاریخی ولایت فقیه

در یک نگاه کلی می توان سیر تحولی ولایت فقیه در دوران عمر جمهوری اسلامی را در دو دوره مشاهده کرد: از تصویب آن تا سال 67 و پس از آن تا کنون. دورة نخست تحت همان «ولایت فقیه» بود و دورة دوم تحت عنوان «ولایت مطلقه فقیه». این البته در تئوری بود ولی در عمل پیش از آن نیز ولایت مطلقه بود. یعنی آیت الله خمینی در همان دوران زعامت خود، بدون این که در قانون اساسی قید مطلقه آمده باشد، در عمل دارای اختیارات نامحدود بود و در هر زمان به هر شکلی که خود صلاح می دید و ضرورت و مصلحت نظام تشخیص می داد تصمیم می¬گرفت و عمل می کرد. در این دوران ایشان ده ها مورد فراتر از قانون عمل کرده است که می توان به آنها استناد کرد. هرچند ایشان در اواخر طی نامه ای به نمایندگان مجلس سوم اعلام کرد که در شرایط جنگ با توجه به وضعیت اضطراری کشور چاره ای ندیده است که فراتر از قانون اساسی عمل کند اما پس از این به قانون عمل خواهدشد. اما واقعیت این است که آنچه ایشان کرده است، مقتضای طبیعی و منطقی اصل ولایت انتصابی مطلقه بوده که در همان زمان اعلام کرده بود. باطرح و لایت مطلقه فقیه در پاییز سال 67، مرحله اول با حفظ ماهیت و مقتضیات خود وارد مرحله دوم شد. اما این مرحله با تشکیل مجلس خبرگان دوم در بهار و تابستان 68 و بازنگری در قانون اساسی اول تثبیت و رسمی شد.

سه شنبه ۱۶ام اسفند ۱۳۹۰ داوری‌و فرمانروایی در قرآن،عهد عتیق و جدید

تفکیک نبوت از فرمانروایی

گذشته از این نشانه‌ها، و اعم از اینکه واقعا معنای کلمه داوری و دین چه بوده است، همیشه شاهد این ماجرا بوده‌ایم که «قدرت سیاسی» معمولا مشروعیت خود را از دین (به معنای قدسی آن) می‌گرفته است، و «دین» مشروعیت قدرت سیاسی را تضمین می‌کرده است. اما باز هم نمی‌توان نادیده انگاشت که معمولا قدرت‌های سیاسی پس از سازمان یافتن و نهادینه شدن، هردو حوزه‌ی «دین» را در چنبره خود می‌گرفتند. به تعبیر دیگر، قانون و شریعت را به نفع خود تفسیر، و سپس اجرا می‌کردند. از این جهت متولیان«دین» (در حوزه‌ی ابلاغ شریعت) گاه به ستیز با قدرت‌های سیاسی، و گاه ناچار به اطاعت از آن، و زیر مجموعه‌ای از آن می‌گردیده است. این روند پیچیده چگونه اتفاق می‌افتد؟ بحثی دراز دامن است که از حوصله این مجال بیرون است.
منبع:وبلاگ نویسنده

سه شنبه ۱۶ام اسفند ۱۳۹۰ در گفتگو با مولود بهرامیان

به اصالت فرهنگ قائل هستم

اصلاً معتقدم که‌ من و کسانی مثل من، که‌ به‌ اصالت فرهنگ معتقدیم، باید به‌سراغ فرهنگ مردم برویم. فرهنگ مهمّترین مسأله‌ی کشور و علةالعلل مسائل و بلکه‌ یگانه‌ مسأله‌ی کشور است. بر همین مبناست که‌ من به‌ مسائل سیاسی و از جمله‌ حقوق اقلیت‌ها هم کم می‌پردازم. و گفتم که‌ بقیه‌ی روشنفکران نمی‌دانم چرا به‌ این مسأله‌ نمی‌پردازند اما خود من اساساً به‌ مسأله‌ی فرهنگی اهمیت می‌دهم. به‌ مسایل سیاسی اصلاً وزنی به‌ اندازه‌ی مسائل فرهنگی نمی‌دهم

شنبه ۱۳ام اسفند ۱۳۹۰ در گفتگو با منصوره شجاعی

تاملی بر اجباری شدن حجاب

به تدریج ، با دور شدن از واقعیات زمان پیامبر اسلام ، تفاسیر ، تحت تاثیر سلیقه ها و آرای شخصی و فرهنگ وبینش باورهای شخصی قرار گرفت . در باره زنان عصبیت های مردانه بسیار موثر بوده است . تبعیض علیه زنان در حقوق انسانی و نیز پوشش افراطی و تحمیلی به زنان ، تحت تاثیر تعصبات و سلطه طلبی مردان بوده است . در قرآن چنین افراط و سختگیری را نمی بینیم . نکته ی مهمی که می خواهم بر آن تاکید کنم اینست که بر اساس تفاسیر نمی توان حکم شرعی صادر کرد . از عباراتی که دارای مفهوم دقیق و صریح نیست و اراده قطعی شارع را برای ما معلوم نمی سازد ، نمی توانیم حکم شرعی استنباط کنیم .

شنبه ۱۳ام اسفند ۱۳۹۰ بازخوانی حقوق زنان در اسلام

«عدالت مساواتی» به ‌‌جای «عدالت استحقاقی»

بر مبنای عدالت مساواتی و تساوی بنیادی با اینکه زنان به لحاظ بدنی و روانشناختی با مردان تفاوت دارند، از حقوق مساوی با مردان برخوردارند چرا که انسانند و این انسان است که صاحب حق و تکیف و کرامت و امانت و خلافت الهی است نه جنسیت و رنگ و نژاد و طبقه و دین و عقیده سیاسی او. این مبنا با روح قرآن و موازین اسلام سازگارتر است و مستندات عدم تساوی حقوقی به دلیل موقت بودن مانعی برای تساوی حقوقی محسوب نمی شوند.

شنبه ۱۳ام اسفند ۱۳۹۰ در یک گفتگوی مشترک با سوسن شریعتی

کلیسای کاتولیک و رفرماسیون مسیحی

سه شنبه ۱۸ام بهمن ۱۳۹۰ بررسی مسئله قومیت ها

توسعه سیستان و بلوچستان و چالش های پیش رو

توسعه يکي از مفاهيم جاري و پر مصرف است؛ از مطالب روزنامه‌ها و نشريه‌ها گرفته تا متون سياسي، اداري و علمي، از محاورات روزمره تا مناظره‌هاي سياسي و فرهنگي همه و همه به اين مفهوم ارجاع مي‌دهند. بارها و بارها واژه توسعه مورد استفاده و استناد قرار مي‌گيرد، بي آنکه گويندگان و يا نويسندگان توافق روشني درباره مفهوم داشته باشند. اقتصاد توسعه، به عنوان بخشي از علم اقتصاد، جامعه‌شناسي توسعه نيز به عنوان حوزه‌اي از جامعه‌شناسي، مردم‌شناسي، علوم سياسي و مديريت و غيره از جمله علومي هستند که هر يک موضوع و مفهوم توسعه را به نوعي و از منظري مورد توجه قرار مي‌دهند. در هر يک از دانش‌ها و علومي که نام برده شد نظريه‌هاي گوناگوني درباره توسعه ارايه و نظريه‌هاي رقيب به موازات يکديگر و گاه در مقابل يکديگر ظاهر شده‌اند، اما در تمامي اين تلاش‌هاي نظري از نظريه‌هاي کلاسيک تا تئوري‌هاي پست مدرن، آنچه مطمح نظر بوده بهبود سطح زندگي و کاهش رنج‌ها و آلام مردم است. بر همين سياق در مقاله حاضر، آن بخشي از شاخص‌هاي توسعه در استان سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته که با زندگي روزمره مردم در ارتباط بوده و تغيير در آن شرايط و بهبود شاخص‌هاي مورد بررسي مي‌تواند به کاهش رنج‌ها و دردها مردمان اين بخش از ديارمان ياري رساند[1].

دوشنبه ۱۰ام بهمن ۱۳۹۰

نگاهی تاریخی به شهادت امام رضا(ع)

فیلتر کردن مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.