پنج شنبه ۵ام دی ۱۳۹۲ , ساعت: ۰۵:۱۰کد مطلب : 57021 نسخه قابل چاپ
نامه اعتراضی جمعی از دوستداران دکتر غروی به مکارم شیرازی

ما نیز در روز قیامت در پیشگاه الهی دادخواهی خواهیم کرد

در پی تاکید مکارم شیرازی مبنی بر طومار نویسی بر علیه دکتر سید علی اصغر غروی جهت بیان عقیده ی خود در مقاله “ امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟” در روزنامه بهار و همچنین هتاکی های امام جمعه شهر نایین به خانوداه و شخص دکتر غروی، جمعی از دوستداران علامه سید محمد جواد غروی و فرزند وی دکتر سید علی اصغر غروی نامه ای به مکارم شیرازی ارسال داشته اند.

 در بخشی از این نامه آمده است : “ دکتر سید علی اصغر غروی مقاله ای تحت عنوان «امام؛پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» در روزنامه رسمی بهار منتشر کرده است که سراسر آن علی(ع) را به دلیل اخلاق والایش می ستاید و او را دارای زعامت کبری می داند و الگویی برای بشریت و تاریخ می نامد، با این حال بازداشت می شود و متهم به توهین به امیرالمؤمنین! غرض از این نامه دفاع از نظر و رأی دکتر غروی که پیش از این نیز توسط اشخاص دیگری چون آیت الله خامنه ای بیان شده نیست، بلکه هدف ما از نگارش این نامه مطرح کردن این سؤال است که آیا علی(ع) و دیگر ائمۀ هدی با چنین برخوردهایی برای تنها ابراز یک عقیده، موافق است یا نه؟! آیا جواب اندیشه جز اندیشه است؟!”

 خاطرنشان می شود مکارم شیرازی از مردم نائین خواسته علیه دکتر غروی طومار امضا کنند. 

در روزهای اخیر حملات شدیدی از سوی رسانه های حاکمیت علیه این اندیشمند مذهبی صورت گرفته است. 

به گزارش ندای آزادی متن کامل این نامه به شرح زیر است :

 

“به نام ایزد صاحب رحمت عام بلاشرط و رحمت خاص مشروط”

با سلام و احترام خدمت آیت الله ناصر مکارم شیرازی

در تاریخ ۱/۱۰/۹۲ در خبرگزاری ها خبری با مضمون حمایت جنابعالی از طومار نویسی علیه دکتر سید علی اصغر غروی درج شد و این خبر ما را بر آن داشت تا چند سطری را برای شما بنگاریم.

همانگونه که مستحضرید؛

اسلام دین صلح و اخلاق است، خداوند رحمان در قرآن، پیامبر عظیم الشأن(ص) را به جهت اخلاق بزرگوارانه اش می ستاید و می فرماید:﴿ وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ ﴾

و رسول اکرم(ص) هدف غایی از بعثت خویش را اتمام مکارم اخلاق بیان می نماید و می فرماید: بُعِثتُ لاتَمِمَ مَکارمَ الاَخلاق.

در طول تاریخ، تعاریف گوناگونی از اخلاق ارائه داده اند اما، ما که مسلمان هستیم، برای مشخص کردن حدود و ثغور آن به روش و منش رسول خدا(ص) و ائمۀ اطهار(ع) متوسل می شویم و آنان را الگو و سرمشق می گیریم و اصلاً شیعه بودن به همین معناست.

حال سوال ما از شما به عنوان یکی از مراجع شیعه این است که آیا چنین دینی با این تأکید فراوان بر اخلاق، با ناسزاگویی و نسبت دادن القاب ناشایست موافق است یا نه؟!

آیا اسلام و خصوصاً تشیع موافق استفاده از تریبون نماز جمعه برای اختلاف افکنی میان مردم شهر و تشویش اذهان عمومی و تهدید و ارعاب است یا نه؟!

خداوند رحمان در قرآن مبین می فرماید: وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا

حضرت علی(ع) که تا قیام قیامت انسان کامل و الگوی بشریت است ، در جنگ صفین یاران خود را از ناسزاگویی و دشنام به دشمن خود که با او در حال جنگ است باز می دارد!! آیا ما نیز نباید چنین عمل کنیم و از هتاکی ها و بی ادبی ها و تهمت هایی که علناً و با افتخار انجام می شود جلوگیری کنیم، و از منطق سالاری به جای افراطیگری ها و غوغاسالاری ها حمایت کنیم!

امیرالمؤمنین علیه السلام از رسول خدا (ص) روایت کرده که فرمود:

اِنَّ الله تَعالی حَرَّمَ الجَنَّهَ عَلی کُلِّ فَحَّاشٍ بَذِیٍّ قَلیلِ الحَیاءِ،لا یُبالِی ما قالَ و لا ما قِیلَ لَهُ.

همانا خدای تعالی بهشت را بر هر ناسزاگوی بدزبان بی شرم حرام کرده است،کسی که بی مبالات است به آنچه بگوید یا به او گفته شود.

جابر از ابی جعفر باقر (ع) روایت کرده که گفت: رسول خدا (ص) فرمود:

اِنَّ اللهَ لَیُبغِضُ الفاحِشَ البَذِیّ.

همانا خداوند هر ناسزاگوی بدزبانی را مبغوض می دارد.

ابی عبدالله صادق (ع) فرمود:

مَن رَوی عَلی مُؤمنٍ رِوایَهً، یُریدُ بِها شَینَهُ و هَدمَ مرُوَّتِهِ، لِیَسقُطَ مِن اَعیُنِ النَّاسِ اَخرَجَهُ اللهُ تَعالی مِن وَلایتِهِ اِلی وَلایَهِ الشَّیطانِ، فَلا یَقبَلُهُ الشَّیطانُ.

کسی که سخنی علیه مؤمنی روایت کند،که بخواهد با آن ننگینش سازد و شخصیت او را فرو ریزد تا از چشم مردم بیفتد، خداوند از دائره دوستی خود بیرونش می کند و به دوستی شیطان واردش می نماید. پس آنگاه شیطان هم او را پذیرا نیست.

در هیچ یک از آیات قرآن و احادیث، ناسزاگویی، بدزبانی، فحاشی، افتراء و تهمت حتی برای کسی که با ما مخالف و دشمن است جایز شمرده نشده!!! پس چگونه است که، خطیب جمعۀ شهر نایین، حجت الاسلام روح الله امینی، که خود را شیعه و پیرو حضرت علی(ع) و دکتر غروی را مخالف علی (ع) میداند تریبون نماز جمعه را که، محل عبادت و مظهر وحدت و نماد تبلیغ دین مبین اسلام است، وسیلۀ ناسزاگویی، تهمت، تهدید، ارعاب ، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی قرار می دهد در صورتی که در هیچ یک از سخنرانی های علامه غروی و فرزندشان دکتر غروی یک مورد بی احترامی وجود ندارد حتی برای مخالفانشان که صدمات زیادی از آنها دیده اند.

حجت الاسلام روح الله امینی در بخشی از خطبه نماز جمعه مورخ ۲۲/۰۹/۱۳۹۲ می گوید:

«… یک وهابی بی سواد، اجیر شده اجانب به نام علی اصغر غروی می آید در روزنامه بهار یک تست می کند البته به دستور اربابانش، ببیند مردم حساسیت به خرج می دهند یا نه؟… ولایت امیرالمؤمنین را زیر سوال می برد با تفسیر به رأی آیات قرآن این بی سوادِ مفلوک مطرودِ ملعون همه اعتقادات شیعه را به تمسخر بگیرد. … تفکر این ها دقیقاً تفکر وهابیت است و هیچ ذره یی با تفکر وهابیت فرق نمی کند ایشان یک وهابی تمام عیار است باید این ها را طرد بکنند، این ها باید منزوی بشوند این ها ویروس، میکروبند در نایین، نبایستی قدرت به اینها بدهیم سر بلند بکنند اگر تا حالا در نفاق در تزویر زندگی می کردند مرد و مردانه بایستید…» صوت سخنرانی ایشان موجود است و در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

سخنان ایشان خود گویای همه چیز است و نیازی به توضیح باقی نمی گذارد اما، بسی جای تأسف دارد که شخصی ملبس به لباس روحانیت باشد، در مقام تبلیغ دین قرار گرفته باشد و این گونه سخن بگوید و عمل کند، چرا که مریدان آیت الله غروی در شهر نایین به انسان هایی امین و درستکار شناخته می شوند، و این را حتی مخالفانشان اذعان می کنند.

لازم به ذکر است ایشان که دکتر غروی را با داشتن مدرک دکترای فلسفه اسلامی و درجه اجتهاد و تسلط کامل به زبان عربی، زبان انگلیسی، آیات قرآن و نهج البلاغه، بیسواد خطاب می کند، هنگام ایراد خطبه چندین آیه قرآن را اشتباه قرائت کردند!!!

براستی نام علی(ع) را بر زبان راندن و بر خلاف مشی و کردار او عمل کردن حمایت از اوست؟!

دکتر سید علی اصغر غروی مقاله ای تحت عنوان «امام؛پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» در روزنامه رسمی بهار منتشر کرده است که سراسر آن علی(ع) را به دلیل اخلاق والایش می ستاید و او را دارای زعامت کبری می داند و الگویی برای بشریت و تاریخ می نامد، با این حال بازداشت می شود و متهم به توهین به امیرالمؤمنین! غرض از این نامه دفاع از نظر و رأی دکتر غروی که پیش از این نیز توسط اشخاص دیگری چون آیت الله خامنه ای بیان شده نیست، بلکه هدف ما از نگارش این نامه مطرح کردن این سؤال است که آیا علی(ع) و دیگر ائمۀ هدی با چنین برخوردهایی برای تنها ابراز یک عقیده، موافق است یا نه؟! آیا جواب اندیشه جز اندیشه است؟! اسلام دینی است که مخالفانش را به مباحثه دعوت می کند نه به زندان و بگیر و ببند، چرا که در استحکام استدلال هایش شکّی ندارد پس اگر مسلمانیم و داعیۀ اسلام داریم چنین کنیم، اگر با نظر غروی و غرویها مخالفیم قلم برداریم و با استدلال و استناد آن را رد کنیم نه با جار و جنجال که شیوه یی جاهلانه است.

اسلام استدلال و منطق را مطرح می کند نه طومار نویسی را و بارها در قرآن از حداقل هایی سخن می گوید که بر حق هستند و از حداکثر هایی که نمی دانند.

شما یکی از مراجع تشیع هستید، اجازه ندهید گروهی رأی و نظر شما را به نفع خود مصادره کنند و با این عمل، کار زشت و قبیح خود را که از شما پنهان کرده اند زیبا جلوه دهند.

ما به عنوان مریدان و پیروان آیت الله غروی و فرزند برومندشان دکتر غروی، همانند همسر فداکار و با ایمان و صبور دکتر غروی، در روز قیامت در پیشگاه الهی دادخواهی خواهیم کرد، و ایشان را به قادر متعال می سپاریم و راضی‌ هستیم به رضای او.

﴿ وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا﴾

اقوام روزگار به اخلاق زنده‏اند / قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است!!!

جمعی از مریدان و دوستداران علامه سید محمد جواد غروی و فرزند بزرگوارشان دکتر سید علی اصغر غروی

چهارم دیماه سال یکهزار و سیصد و نود و دو


حوزه :
  1. ج. الف

    «حضرت علی(ع) که تا قیام قیامت انسان کامل و الگوی بشریت است»

    دوستان گرامی آقای دکتر غروی چنانچه دکتر سروش گفت حتی اگر از اهل سنت هم بود، باید بتواند اندیشه ورزی کند بنویسد و بگوید. لازم نیست خود به مبالغه گویی روی بیاوریم. کجا گفته شده است که غلی بن ابیطالب انسان کامل است؟ این مفهوم انسان کامل از کجا آمده است؟

    لازم است به دوستان یادآوری کنم حتی محمد بن عبدالله هم «اسوه» نیست تا چه رسید به علی بن ابیطالب. آیه احزاب:۳۳ می گوید:
    لَقَدْ کَانَ «لَکُمْ» «فِی» «رَسُولِ اللَّهِ» أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ،
    لِّمَن کَانَ «یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ» وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا

    یعنی در «رسول الله» برای شما (مخاطبین مومن پیامبر که در بخش دو آیه آمده) اسوه است. به بیان دیگر حتی رسول الله هم اسوه نیست. بلکه در رسول الله بر مبنای رسول خدا بودن برای مردم مومن مخاطب پیامبر اسوه حسنه است!

    بیایید از گزافه گویی دست برداریم!

  2. ج. الف

    با پوزش در کامنت قبل آیه احزاب:۲۱ درست است:

    لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا (احزاب:۲۱).

  3. نائینی دور از نائین

    “تا کی می خواهید سکوت بکنید؟ تا کی می خواهید رودربایستی داشته باشید شماها با یکدیگر؟ رودربایستی داره غوغا می کنه”
    این عتاب امام جمعه نائین به نماز گزاران نائین است . البته که آنچه امام جمعه البته محترم نائین اسمش را گذاشته است “رودربایستی” درک و فهم مردم نائین است ، که مانع همراهی مردم نائین میشود ، با این امام جمعه و دو امام جمعه قبلی که عطای امامت جمعه نائین را به بی اعتنائی مردم نائین بخشیدند و رفتند و نائین را برای چند سال بی امام جمعه گذاشتند ، که اقدامشان مشکور .
    امام جمعه نائین مقلد اقای مکارم شیرازی است و نه پیرو علی . لذا نیازی به سواد ندارد . حضرت ایت الله العظمی مکارم هم مرجع تقلید است و تقلید از دیگری ، حتی علی بر ایشان حرام است . معظم له طبق استنباط خود عمل میکنند ، با اولویت عنصر زمان و مکان ، که هم حافظ نظام است و هم حافظ مراجع عظامی چون معظم له .

  4. ج. الف

    از علی بین ابیطالب درباره زنان چنین نقل شده است:

    « اى مردم، بدانید که زنان را ایمان ناقص است و بهره‏مندیهایشان ناقص است و عقلهایشان ناقص است. اما ناقص بودن ایمانشان از آنروست که در ایام حیض از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقلهایشان،بدان دلیل است که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است و نقصان بهره‏مندیشان در این است که میراث زنان نصف میراث مردان است. از زنان بد بپرهیزید و از زنان خوب حذرکنید و کار نیک را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهید، تا به کارهاى زشت طمع نکنند.»

    هر چند که خیلی بعید است ایشان چنین حرفی زده باشد. اما آن چه الان موجود است حرف های بالاست. حال خدا وکیلی چند نفر از شما درباره عقل خواهر خود به چنین نیتجه ای رسیده اید. چه بسا با او در کنکور شرکت کرده و او با رتبه به مراتب بالاتری از شما قبول شده باشد! یا کدام عقلی می تواند بپذیرد که چون زنان در ایام حیض نماز نمی خوانند ایمانشان ناقص است! مگر ایمان کیلویی است که با مقدار عبادات کم و زیاد بشود. ایمان یک رکن دین است. رکن دیگر «عمل صالح» است. کسی ممکن است شب تا صبح نماز بخواند و پیشانی اش داغ مهر داشته باشد اما در تمام طول روز به کلاهبرداری و فریب مردم مشغول باشد!

    خلاصه این که علی بن ابی طالب و پیامبر هم بشری بودنه اند مثل بقیه. سقف دانش آن ها آیات قرآن بوده است. اما آن ها هم از یک قریشی جاهلی که نمی دانسته ایمان و کتاب چیست شروع کرده اند و با آموزه های قرآن رشد کرده اند. رسوبات جاهلی مردسالارانه و زن ستیزی نهادینه شده با یک نسل از بین نمی رود.

مخاطبان محترم، سایت ملی-مذهبی از دریافت نظرات سازنده شما برای بهبود کیفیت مطالب استقبال می کند. انتقادهای شما و راهکارهایتان می تواند تحریریه سایت را در افزایش کیفیت مطالب کمک کند.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.