جمعه ۲۳ام تیر ۱۳۹۱ , ساعت: ۱۱:۰۴کد مطلب : 16271 نسخه قابل چاپ
تقی رحمانی در نشست سفیران سبز امید عنوان کرد:

دموکراسی ملی در گرو حل مسئله اقوام است

در جریان اولین روز از دومین نشست سالانه شورای سفیران سبز امید، شرکت کنندگان با انتشار پیامی تحلیلی، دو هدف عمده این نشست را با نگاه به شرایط کنونی کشور، گذشتۀ جنبش و فردای پیش روی آن، مورد بررسی قرار دادند.

دومین نشست سالانه سفیران سبز امید، روز پنجشنبه ۱۲ ژوئیه، ۲۲ تیرماه، در دانشگاه صنعتی چالمرز گوتنبرگ سوئد آغاز به کار کرد.

به گزارش سایت دبیرخانه سفیران سبز امید، در اولین روز این نشست دو پنل به همراه پرسش و پاسخ با حضور تقی رحمانی فعال ملیمذهبی و آسیه امینی روزنامه‌نگار برگزار شد.

تقی رحمانی، فعال ملی مذهبی در پنل دوم از اولین روز دومین نشست سالانه سفیران سبز امید با بیان اینکه صورت مسئله ما ایران مدنی است، گفت: ایران مدنی ترکیبی از اقوام، اصناف و زنان و مردان است. دموکراسی ملی در گرو حل مساله اقوام هم است. ولی دموکراسی ملی و حل مسئله اقوال ایرانی نیاز به اعتماد سازی میان همه ی اقوام ایرانی میان دولت مرکزی و مناطق دیگر است.

این فعال سیاسی همچنین با تاکید بر اینکه کشور ما دارای تنوع زبانی، مذهبی، فرهنگی و قومی است تشریح کرد: می توان به طور کلی اصولی را برای تفاهم ملی پیشنهاد کرد؛ حکومت غیر متمرکز ملی، تمامیت ارضی، طرح توسعه ی ملی، سیاست خارجی قوی، ارتش ملی، برابری حقوقی همه ی ایرانیان در برابر قانون، تدریس زبان محلی در کنار زبان فارسی، رعایت آداب و رسوم و سنن محلی، حمایت از فرهنگ های خاص در غالب فرهنگ ایرانی و همچنین قدرت قانون گذاری و ساختار مدیریتی محلی.

وی تأکید کرد: بی‌گمان اقوام ایرانی برای زیستن در غالب ایران ملی نیاز به تفاهم و گفتگویی دارند که بتواند مورد رضایت همگان با توجه به شرایط ذکر شده، باشد.

تقی رحمانی در ادامه افزود: در عرصه قدرت سیاسی و موازنه ی قوا صرفا خواسته ها ملاک نیست بلکه هر جریان به تناسب قدرت خود باید بتواند سهم خود را دریافت کند. اما باید توجه داشت در پارادایم دولت ملت مدرن باید به فکر برپایی نوعی از دموکراسی ملی بود که بتواند متناسب با ایرانی که کثیر الاقوام است رعایت حقوق برابر همه ی شهروندان را تدارک ببیند و در عین حال هویت و اداب و رسوم و مدیریت محلی آنان را در نظر داشته باشد.

این مبارز سیاسی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطر نشان ساخت: آموختن تجربیات دیگران به معنی تکرار موفق آنها در ایران نیست. اگر ما به حکومت غیرمتمرکز اعتقاد وجود دارد و دموکراسی نیز طلب می شود باید بتوان مدلی را تدارک دید که تقسیم منابع ثروت و قدرت در سراسر ایران و برای همه ی اقوام ایرانی منجر به تضعیف قدرت منطقه ای ایران نشود.

به گفته تقی رحمانی، در این مورد دولت مرکزی که طرفدار دموکراسی باشد در اعتماد سازی میان اقوام ایرانی مسئولیت اصلی را به عهده دارد، اما تعامل میان جریان های قومی با دولت مرکزی و روشنفکران باید دو سویه باشد تا به دستاورد عملی و پایدار برسد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید توجه داشت مردم زمانی راضی میشوند که بتوانند دستاوردهای مبازاتی خود را تجربه کنند، گفت: جریان های گوناکون سیاسی که طرفدار دموکراسی هستند باید بتوانند تیزهوشانه عمل کنند.

جنبش سبز بر حقگویی و حقوق شهروندان شکل گرفته و رشد کرده است

ریشه های مشترک جنبش زنان و جنبش سبز” به عنوان نخستین پنل پس از مراسم آغاز به کار رسمی دومین نشست سفیران سبز امید برگزار شد.

آسیه امینی، فعال زنان و روزنامه نگار، در نخستین پنل روز اول با اشاره به آنکه بعد از دوم خرداد دولت اصلاح طلب از گروه های سیاسی اجتماعی حمایت کرد، گفت: “یکی از گروه هایی که فرصت کرد از محافل زیر زمینی بیرون بیاید و فعال شود، جنبش زنان بود. جنبش زنان تحرکات آرامی داشت که در جنبش اصلاحات فرصت رشد برای آن فراهم شد.”

این روزنامه نگار با بیان اینکه مهمتر از تغییر قانون، تغییر در گفتمان و فکر عمومی بود تصریح کرد: “پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و از روزی که محسنی اژه ای گفت دشمن ما جامعه مدنی است، جنبش زنان احساس نیاز کرد که به جنبش های دیگر نزدیک شود”.

وی در آسیب شناسی جنبش های زنان و سبز گفت:” جنبش زنان، مبارزه بدون خشونت را انتخاب کرده اند اما برای آن برنامه ندارند، همانطور که جنبش سبز هم برای این شیوه مبارزه برنامه ندارد”.

آسیه امینی همچنین در ادامه تاکید کرد که همگرایی اگر به برنامه عملی منجر نشود نتیجه نمی دهد و در جنبش سبز هم همین مشکل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جنبش سبز بر حقگویی و حقوق شهروندان شکل گرفته و رشد کرده و سعی داشته است که فاصله اش را با قدرت حفظ کند، گفت: ”جنبش زنان سعی کرده، با حفظ فاصله با قدرت، آلوده قدرت سیاسی نشود. اما من فکر می کنم جنبش زنان این نیاز را دارد که با قدرت سیاسی گفتگو کند. در جنبش زنان و جنبش سبز مشکل آموزش و نهاد سازی داریم و برای قدرتمند شدن نیاز داریم نهاد داشته باشیم”.


  1. سخنان نارسیستیک و شوونیستی آقای شاهو حسینی دایر بر اینکه «من اصلا به عنوان کرد با فارس یا با آذربایجانی مقیم ایران چیزی مشترک ندارم، فقط تفاوت دارم» همان رَجـَز-خوانی ِبلشویسم ست که بخاطر تعصبات ایدئولوژیک؛ حاضر می شود قیصریه را برباد دهد.
    نظریه پوپولیستی/ مارکسیستی حق تعیین سرنوشت خلقها با توجه به درهم آمیختگی فرهنگها در جغرافیای سیاسی این مرز و بوم، نتیجه ای جز جنگ داخلی و جابجائی های خونبار ِاقلیمی ببار نخواهد آورد.
    در قالب افراط‌-گریهای قومی، جریانات تشنه قدرت سعی در تاکید بر هویت قومی و نفی هویت مشترک ایرانی می کنند. آنها زیر شعار فدرالیسم و ملیت-سازی، در پی ایجاد هویت های نوبنیاد و تمامیت خواه هستند. آنها در جهت دستیابی به قدرت نارسیستیک خویش، حاضرند حمّام خون براه بیاندازند.
    فرهنگ و هویت ایرانی مانند چتری فراگیر، ماوراء هویت های رنگارنگ اقوام ایرانی قرار دارد. طبیعی است که این وحدت در مجموعه کشوری نیازمند یک سیستم حقوقی مدرن در عدم تمرکز و برآوردن ِآزادیهای فرهنگی و برابری در برخورداری از امکانات است.
    روشنفکران قوم‌گرا به هویت ایرانی و مشترک شان پشت کرده و گرفتار در خیالات افراطی، سناریو های نارسیستی در جهت کسب قدرت و در سودای احیای اسطوره قومیت؛ نسخه های شووینیستی می نویسند. آنها شیفته زده در جهت ِایجاد کشوری مستقل، سنگ پیش ِپای مَدنیت و پلورالیسم ایرانی می افکنند.
    احزاب قومیت-پرست وقتی فردا شهر نقده یا ارومیه میان کردها و ترکها به خون کشیده شد و چندپارگی در اقصی نقاط کشور دامنگیر گشت؛ جز گلیم پاره خویش را از آب بیرون کشیدن؛ چه سودائی در سر خواهند پرورانید.

مخاطبان محترم، سایت ملی-مذهبی از دریافت نظرات سازنده شما برای بهبود کیفیت مطالب استقبال می کند. انتقادهای شما و راهکارهایتان می تواند تحریریه سایت را در افزایش کیفیت مطالب کمک کند.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

این سایت از نظر هویتی ملی-مذهبی ، اما از نظر حقوقی مستقل است.